
Schoolweging
De schoolweging van De Hoeksteen Spijkenisse is 28,61 , met een spreiding van 5,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,09% van de leerlingen haalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De school presteert hiermee zelfs beter dan veel vergelijkbare scholen (96,37%). Dit onderstreept het effect van de expliciete focus op basisvaardigheden in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47,02% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder de signaleringswaarde van 48,6%. Dit laat ruimte voor verbetering, maar valt te verklaren door de toenemende diversiteit in de leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 60,5% voor dit niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een duidelijk profiel: 22,22% VMBO-(g)t (vergelijkbaar met regio 16,45%) en 18,52% VWO (vergelijkbaar met regio 18,61%). Opvallend is het hoge aandeel VMBO-k/gt-adviezen (14,81% vs. 5,64% regio), wat past bij het adaptieve onderwijsconcept. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0%, tegenover 1,01% bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Hoeksteen Spijkenisse | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Basisscholen zijn verplicht om te werken met een leerlingvolgsysteem (LVS). Een LVS laat de leerkracht zien hoe een leerling, of een groep leerlingen, zich ontwikkelt. Heeft de leerling de lesstof goed opgepakt? Is hij of zij gegroeid? Welke lesstof moet de leerkracht de komende periode (extra) aanbieden? Sinds vorig schooljaar gebruiken wij daar IEP LVS voor. De toetsen worden tweemaal per jaar afgenomen in groep 3 t/m 7 en in groep 8 eenmaal. Gericht werken aan leerdoelen De overheid heeft bepaald welke kennis en vaardigheden een kind moet leren op school, om straks verder te kunnen op het voortgezet onderwijs en in de maatschappij. Daarvoor bestaan leerdoelen. IEP heeft die leerdoelen opgedeeld in behapbare stukjes die getoetst kunnen worden. Zo laat het IEP LVS duidelijk zien of het kind op koers ligt om de leerdoelen te halen. De leerkracht kan vervolgens zien welke onderdelen extra aandacht nodig hebben en welke juist al goed gaan. Op die manier helpt IEP LVS de school om het kind te geven wat het nodig heeft. Een compleet beeld van de leerling Een kind is meer dan taal en rekenen. Doorzettingsvermogen, empathie, vindingrijkheid en motivatie doen er óók toe. Net als de interactie met anderen, kunnen plannen of omgaan met gevoelens. IEP LVS kijkt niet alleen naar taal en rekenen (hoofd) maar ook naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatief vermogen (hart en handen). Dat geeft een compleet beeld van het kind. In de onderbouw worden de kinderen geobserveerd en wordt gekeken waar kinderen staan in hun ontwikkeling, om de volgende stap in hun ontwikkeling te kunnen bepalen en het onderwijs-aanbod daarop af te stemmen. Het gehanteerde meetinstrument is het observatiemodel ´Mijn Kleutergroep´. Wanneer kinderen toe zijn aan het meer cursorisch leren, worden de kinderen naast de toetsen uit de lesboeken (vanaf ongeveer 6 jaar) ook tweemaal per jaar getoetst met de IEP-toetsen. Aan de hand van deze toetsen wordt er bepaald of het gegeven onderwijs aansluit bij zowel de groep als de individuele leerling. De opbrengsten van uw kind worden met het kind en u gedeeld tijdens de gespreksmomenten. De sociaal en emotionele ontwikkeling wordt gevolgd met het volgmodel IEP (Hoofd Hard en Handen).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallende 50% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,27% landelijk), terwijl slechts 2,94% onder advies presteert (landelijk 11,81%). Dit hoge doorstroomniveau reflecteert de intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel, waaronder IEP-toets-monitoring en maatwerk in de groep 8-procedure.
Sociale ontwikkeling
Betrokkenheid en welbevinden zijn belangrijke pijlers voor ons onderwijs. Hoge mate van betrokkenheid en welbevinden zijn voorwaarden om te komen tot een optimale ontwikkeling. Maar ook zijn hoge mate van welbevinden en betrokkenheid van de leerlingen een uitkomst van goed onderwijs. Door zoveel mogelijk bij de ontwikkeling van het kind aan te sluiten een het kind te instrueren en te laten oefenen in de naast liggende zone van ontwikkeling willen we dat bereiken. De leerling voelt zich competent als hij wordt uitgedaagd en resultaat boekt door inzet. De Hoeksteen ziet het behalen van leerdoelen dan ook als beloning van inzet. Tevens wordt de leerling geacht te kunnen of te leren samenwerken met anderen. LEES MINDER
welbevinden en betrokkenheid
relatie competentie autonomie
samenwerken
Wat is de werkwijze van cbs De Hoeksteen voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze is gebaseerd op de uitgangspunten van Pedagogisch Tact, waarbij de centrale vraag is of de school de goede dingen doet en de dingen goed doet, ook in de ogen van de kinderen. Daarbij worden de drie psychologische basisbehoeften van het kind (relatie, competentie en autonomie) in acht genomen. Het onderwijs is gericht op welbevinden en betrokkenheid, en het behouden of verkrijgen van vertrouwen in jezelf en de ander. De driehoek kind-ouder-leraar wordt als leidraad gehanteerd. Ruimte, tijd en criteria zijn sturingsmechanismen voor het onderwijs en kunnen verschillen per kind/groep. De school streeft ernaar ontkoppeling van de ander te voorkomen, en gaat uit van verschillen tussen kinderen.
Welke registratievormen gebruikt cbs De Hoeksteen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
cbs De Hoeksteen gebruikt 'Hoofd Hard en Handen' van IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt cbs De Hoeksteen?
cbs De Hoeksteen gebruikt de methode 'Hiro' voor sociaal-emotioneel leren.