Basisschool Bonifatius
Veldstralaan 4
1715 EP Spanbroek

Schoolweging

Schoolweging
29.04
Spreiding
5.72

De schoolweging van Bonifatius Spanbroek is 29,04 , met een spreiding van 5,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamentele niveau wordt met 94.7% ruimschoots gehaald (landelijk vergelijk: 96.4%). De school zet sterk in op basisvaardigheden, wat blijkt uit de lage doublurecijfers en stabiele doorstroomcijfers.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

94.7% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Bij het streefniveau scoort de school 58.8%, duidelijk hoger dan de school-specifieke signaleringswaarde van 48.6%. Deze prestaties benadrukken de effectiviteit van het onderwijs, zeker gezien de schoolweging van 29.04.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een brede spreiding: 23.3% vmbo-(g)t, 18.6% havo/vwo en 9.3% vwo. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen geven vaker vwo-advies (18.6% vs. 9.3%). Praktijkonderwijsadviezen (2.3%) liggen iets boven het regionale gemiddelde (1.01%). De aandacht voor maatwerk blijkt uit 71.8% van de leerlingen die op advies presteert in het VO.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBonifatius SpanbroekGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenopbrengsten worden met Leerling in beeld (Cito LOVS) gemeten en in het volgsysteem Leeruniek opgenomen. Deze worden naast de methode gebonden toetsen, één of twee keer per jaar afgenomen. De opbrengsten van de afgelopen jaren waren gemiddeld voldoende tot goed en liggen op het niveau dat bij de school mag worden verwacht. Uitgangspunt is de bedoeling; de gedeelde visie op doelen en ambities. Wat is goed werk (proces, potentieel en klimaat). De Bonifatius werkt met het SKOWF model zelfevaluatie om op cyclische wijze te werken aan de kwaliteit van het onderwijs. Door inzet van dit model is het bewaken en verbeteren van de onderwijskwaliteit een continu proces. Het onderwijsleerproces wordt met de volgende indicatoren geëvalueerd: pedagogisch handelen, klassenmanagement, instructie, actieve betrokkenheid leerlingen, afstemming aanbod, samenspel team. Het gaat uiteindelijk om kinderen die goed in hun vel zitten, zelfvertrouwen vergroten en zich optimaal ontwikkelen. Gelukkig laten groeien!

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 10.3% van de leerlingen zit onder advies, tegen 11.8% landelijk. Het percentage leerlingen dat boven advies presteert (17.9%) benadrukt de nauwkeurige advisering. De school combineert NIO-testresultaten goed met het leerlingvolgsysteem, wat resulteert in realistische doorstroomadviezen.

Sociale ontwikkeling

De Gouden weken, startgesprek begin van het schooljaar en de Kanjertraining zijn leidend in ons handelen, het team heeft in maart 2023 de schoollicentie verlengd na een inspirerende studiedag. De Bonifatius streeft naar een goede sfeer op school en in de klassen, we gebruiken de kanjerregels als basis: - we vertrouwen elkaar - we helpen elkaar - we spelen samen - we hebben plezier - we doen mee De kracht van de Kanjertraining zit in het gebruik maken van de groep en het verlangen van een ieder om een goed mens te zijn. De lessen gaan uit van een positieve levensvisie en zijn toekomst- en oplossingsgericht voor kinderen, leerkrachten en ouders. De kanjertraining probeert elk kind in te laten zien dat het beter en prettiger is voor jezelf en voor een ander om je goed te gedragen. LEES MINDER

We vertrouwen en helpen elkaar

Iedereen doet mee, we hebben p

Samen leren maakt sterk

Wat is de werkwijze van Basisschool Bonifatius voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Bonifatius gebruikt het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS) om de sociale ontwikkeling te volgen. Dit systeem omvat een sociogram, leerlingenvragenlijst, docentvragenlijst en pedagogische adviezen. De leerlingvragenlijst is goedgekeurd door de COTAN. Daarnaast wordt de vragenlijst Sociale veiligheid afgenomen in de groepen 6-7-8 en onder het personeel.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Bonifatius om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Bonifatius gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas, SEL, Sociaal Emotionele Vragenlijst en de Leerlingvragenlijst Vensters PO.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Bonifatius?

Voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Bonifatius Een doos vol gevoelens en de Kanjertraining.