
Schoolweging
De schoolweging van De Spaarneschool uit Spaarndam is 24,45 , met een spreiding van 5,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,5% behaalde het fundamenteel niveau ruimschoots de inspectienorm van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (97,34%), toont het een stevige basiskwaliteit. De school benadrukt in haar beleid de focus op taalvaardigheid als verklaring voor dit resultaat.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt voor het streefniveau een score van 61,8%, wat boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 56,2% ligt. Dit geeft aan dat het onderwijs effectief aansluit bij de potentie van de leerlingenpopulatie. Ten opzichte van vergelijkbare scholen (66,85%) is er ruimte voor verbetering, met name op rekenvaardigheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er wordt een breed adviesspectrum gegeven, met een nadruk op theoretische leerwegen: 22,22% vwo-advies (tegenover 18,61% regio) en 16,67% havo/vwo. Praktijkonderwijsadvies valt met 5,56% hoger uit dan het regionaal gemiddelde (1,01%), wat mogelijk samenhangt met de spreiding in schoolweging. De combinatie van hoog en laag advies weerspiegelt de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Spaarneschool uit Spaarndam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van onze leerlingen door observaties en door gebruik te maken van methode gebonden en de IEP toetsen. De toetsresultaten worden geanalyseerd door de leerkracht en door de intern begeleider op school. De leerkrachten bespreken de resultaten met de intern begeleider en opvallende resultaten worden nader bekeken. Wanneer het nodig is wordt er actie ondernomen. Tweemaal per jaar bekijken we met het hele team de resultaten van de gehele school. We analyseren de resultaten schoolbreed en per groep.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (21,05%) ligt significant boven het landelijk gemiddelde (11,81%), wat mogelijk wijst op terughoudendheid bij advisering. Tegelijk presteert 26,32% boven advies, wat aansluit bij de relatief lage schoolweging en ruimte voor ambitieuzere adviezen. De school geeft aan te werken aan betere match tussen advies en doorstroom.
Sociale ontwikkeling
Op De Spaarneschool gaan we respectvol met elkaar om en laten we dat in woord en daad aan elkaar zien. Wij hebben duidelijke schoolregels en ook maakt elke groep bij de start van het schooljaar nog afspraken voor de groep. Nu maken wij nog gebruik van de methode Leefstijl, maar wij zijn ook op zoek naar een nieuw en fris aanbod. Wij hebben in elke groep een kaartenbak met drama opdrachten die het samenwerken en luisteren naar elkaar versterken. Deze zetten wij regelmatig in. Samenwerken vinden wij belangrijk. Bij veel vakken en activiteiten helpen de oudere kinderen de jongere kinderen. Veel ouders geven aan dit als een grote toegevoegde waarde van De Spaarneschool te zien. We helpen kinderen op te groeien naar zelfstandige mensen, die na acht jaar Spaarneschool goed voorbereid en vol vertrouwen de stap naar het voortgezet onderwijs durven te maken. LEES MINDER
Respect voor elkaar
Samenwerken
Zelfredzaamheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Spaarneschool uit Spaarnda voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Spaarneschool uit Spaarnda bevordert de sociale ontwikkeling van kinderen door middel van lessen sociaal emotionele ontwikkeling, waarbij respect voor elkaar centraal staat. De groepsvorming wordt ondersteund met dramalessen en activiteiten waarbij kinderen leren samenwerken. Leerkrachten voeren individuele gesprekken met kinderen over hun welbevinden. De sociale veiligheid wordt gemonitord door observaties, kindgesprekken, IEP hart en handen, Vensters (sociale veiligheid) en een leerlingenraad. Er is een pest coördinator aanwezig.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Spaarneschool uit Spaarnda om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Spaarneschool uit Spaarnda gebruikt Vensters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Spaarneschool uit Spaarnda?
Openbare Basisschool De Spaarneschool uit Spaarnda gebruikt de Leefstijl methode voor sociaal-emotioneel leren en past deze momenteel zelf aan.