Basisschool De Stokland
Jupiterstraat 3
5694 TG Son

Schoolweging

Schoolweging
27.92
Spreiding
5.63

De schoolweging van De Stokland is 27,92 , met een spreiding van 5,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,0% score voor het fundamenteel niveau overstijgt De Stokland ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs, ook voor leerlingen met een complexere uitgangspositie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit geeft aan dat de school effectief inzet op het maximaliseren van leerpotentieel, vooral in een populatie met een spreiding van 5,63 op de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 24% havo/vwo en 20% vwo-advies, beide boven het regionale gemiddelde. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht onderwijs (6% vmbo-k), wat lager is dan veel vergelijkbare scholen in Noord-Brabant (9,17%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe StoklandGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

73,9% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Wel scoort de school hoger op onderadvisering (15,2% vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de relatief hoge schoolweging. De combinatie van nauwgezette monitoring en maatwerk lijkt hierin een sleutelrol te spelen.