
Schoolweging
De schoolweging van J.C. van Gent is 32,25 , met een spreiding van 6,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,20% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt. Dit resultaat past bij de in het schoolprofiel genoemde focus op 'basisvaardigheden op maat'.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
51,26% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 41,2%. Dit onderstreept de effectiviteit van de intensieve rekenmethodiek beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft voornamelijk adviezen voor theoretische leerwegen: 29,55% vmbo-(g)t en 15,91% vwo (tegen 16,45% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het lage praktijkonderwijspercentage (9,09% vmbo-b), wat lager is dan regionale waardes. De focus op doorstroom naar hogere niveuen sluit aan bij de inzet van NIO-toetsen vanaf groep 7.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | J.C. van Gent | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Structureel vindt er een evaluatie van ons onderwijsaanbod plaats. In het leerlingenoverzicht in ons leerlingvolgsysteem wordt bijgehouden wat de onderwijsbehoeften van een leerling zijn en welke interventies er worden gepleegd om aan deze onderwijsbehoeften tegemoet te komen. Deze interventies worden driemaal per jaar in het overzicht geëvalueerd. Onderwijsbehoeften en interventies worden dan opnieuw vastgesteld. Ook het onderwijsaanbod aan de gehele groep wordt gemonitord. De opbrengsten worden gemeten door middel van observaties, toetsing (methodegebonden en niet-methodegebonden). Dit alles wordt vastgelegd en geborgd in het document "schoolrapportage".
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8,7% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11,81% landelijk. Het hoge percentage boven-adviseerders (36,96% vs. 25,27% landelijk) bevestigt de kwaliteit van het adviesproces en het eerder genoemde 'samen optrekken met ouders' bij doorstroomkeuzes.
Sociale ontwikkeling
Ons uitgangspunt is dat het leuk is om op de J.C.van Gent school te zitten, het is leuk om er te werken en het is leuk om je kind er naar toe te brengen! Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. In ons hele onderwijs zijn de sociale vaardigheden geïntegreerd. Kinderen leren en ontwikkelen competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving (burgerschap). Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen, planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid. De leerkracht is hierin heel belangrijk. Doordat een kind er mag zijn en de leerkracht hem/haar ook ziet, voelt een kind zich veilig. LEES MINDER
vertrouwen
veiligheid
betrokkenheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool J.C. van Gent voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool J.C. van Gent heeft een anti-pestprotocol en een anti-pestcoördinator. Leerlingen kunnen bij de coördinator terecht als zij zich niet prettig voelen of een conflict hebben. Ouders worden altijd op de hoogte gesteld bij pestgedrag. Indien nodig, kan er in overleg met ouders een verwijzing naar het schoolmaatschappelijk werk plaatsvinden. De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen is geïntegreerd in het leerstofaanbod, middels coöperatieve werkvormen, drama en sociaal-emotionele thema's.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool J.C. van Gent om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool J.C. van Gent gebruikt de IEP, Leerlijn sociaal gedrag en BOSOS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.