
Schoolweging
De schoolweging van Sint Jozef Someren is 28,64 , met een spreiding van 5,35 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,3% scoort de school ruim boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit resultaat benadrukt het succes van basisvaardighedenonderwijs, vooral in taal en rekenen. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 95,88%, wat Sint Jozef tot een bovenmatige presteerder maakt op dit cruciale onderwijscriterium.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,56% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat licht onder het regionale gemiddelde van 57,79% ligt. Desondanks overtreft de school de eigen signaleringswaarde van 47,1% ruimschoots. Deze score weerspiegelt de inzet op differentiatie in de klas, zoals omschreven in het onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke focus op vmbo-k (36,36%) en vwo (18,18%). Opvallend is het beperkte aandeel havo-adviezen (9,09% vs. 16,07% regio). De combinatie van praktijkgericht onderwijs voor sommige leerlingen (9,09% vmbo-b) en academische uitdaging voor anderen (vwo-advies ruim boven regio) past bij de diverse populatie. De adviezen zijn nagenoeg vergelijkbaar met landelijke trends.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Jozef Someren | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Gedurende de schooltijd wordt de ontwikkeling van kinderen op diverse manieren gevolgd: • In groep 1-2 worden kinderen geobserveerd door de leerkrachten tijdens diverse werk- en speellessen. Naast de administratie van de leerkracht wordt hiervoor in oktober en april het programma ‘KIJK!’ van uitgeverij Bazalt gebruikt, waarbij specifiek wordt gelet op (sociale) vaardigheden en waar de ontwikkelingsleerlijnen in beeld worden gebracht. • Vanaf groep 2 volgen wij het Protocol Dyslexie, wat start in het voorjaar van leerjaar 2 met de kleutertoets en vervolgens per leerjaar zijn eigen observatie en meetmomenten heeft. • Regelmatig komen in de groepen 3 t/m 8 methode-gebonden toetsen voor. De uitslag van deze toetsen wordt door de leerkracht in het eigen administratiesysteem genoteerd. Samen met resultaten van ander werk en de observaties van de leerkracht wordt de begeleiding van het kind bepaald. • Vanaf groep 3 worden 2 per jaar de toetsen van de IEP afgenomen op het gebied van begrijpend lezen, taalverzorging (spelling, werkwoordspelling en leestekens), rekenen en technisch lezen afgenomen • In groep 8 wordt in de maand februari deelgenomen aan de eindtoets. Begin van het schooljaar zal de keuze gemaakt worden of hiervoor de Route 8 of IEP eindtoets gebruikt gaat worden. De uitslag van deze toets geeft een beeld van het gevolgde onderwijs op onze school en wordt mede gebruikt voor de verwijzing van kinderen naar het Voortgezet Onderwijs. • De sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen van groep 3 t/m 8 wordt in kaart gebracht met behulp van de onderdelen hart en handen, behorende bij de IEP. Bij de kleuters werken we met het observatie instrument "Kijk!" Hierbij worden vragenlijsten ingevuld door de leerkrachten en in groep 5-8 ook door de kinderen. Naar aanleiding van de ingevulde vragenlijsten zal het resultaat besproken worden met kind en eventueel ouders. Zo nodig wordt er een plan van aanpak opgesteld. • Twee keer per jaar wordt voor zowel de onderbouw, midden als bovenbouw een groepsbespreking a.d.h.v. het leerlingvolgsysteem (Esis B) gehouden. • Ook vindt twee keer een groepsbespreking plaats n.a.v. de ingevulde KIJK-lijsten. Alle leerkrachten bespreken tijdens dit overleg met de IB-er elke leerling van zijn/haar bouw, waarbij zowel de cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling wordt doorgenomen. Ook de ontwikkelingen van de groep als geheel wordt doorgenomen. Ook de ontwikkelingen van de groep als geheel worden besproken. De gegevens van de LVS-toetsen en KIJK worden in de web-based programma's ESIS B en KIJK ook opgenomen in het leerlingendossier. Op deze manier ontstaat na enige tijd ook een beeld van het kind. Tijdens contacten tussen ouders en leerkracht kunnen afspraken gemaakt worden. Deze worden door de groepsleerkracht genoteerd.. • Specifieke gegevens over kinderen, bv. onderzoeksrapporten door de begeleidingsdienst, worden in het leerlingendossier opgeslagen. • Alle gegevens uit de toetsen van de IEP, die door school worden afgenomen, worden in het computerprogramma van ESIS B opgenomen. • Twee maal per jaar worden de resultaten van de IEP als geheel verwerkt in de trendanalyses. We maken deze analyses twee keer per jaar, zodat we kunnen zien hoe de vorderingen van kinderen en ontwikkeling van leerlingen/groepen op onze school gedurende het schooljaar zijn. Daarnaast kunnen we ook meerdere schooljaren naast elkaar analyseren. De trendanalyses hebben als doel inzichtelijk krijgen welke vakgebieden op groeps- en/of schoolniveau meer aandacht behoeven. • 4x per jaar worden de re vindt er een bijeenkomst plaats met het zorgteam. Per situatie wordt bekeken welke (externe) partners hierin deelnemen. Vaak zijn dit de interne begeleider, specialist vanuit het expertisenetwerk van Prodas, de jeugdverpleegkundige van de GGD, de aan school verbonden opvoedondersteuner, indien nodig de wijkagent, de betrokken groepsleerkracht en indien nodig de directeur. Tijdens deze bespreking kunnen leerkrachten kinderen inbrengen die op leer- en/of gedragsgebied opvallen. Alle zorgleerlingen worden besproken. Samen met de leerkracht wordt het probleem bekeken en wordt tevens nagegaan op welke manier adequate hulp gezocht kan worden (eigen leerkracht, interne begeleider, andere collega, externe instantie).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
21,43% van de leerlingen presteert onder advies – bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de relatief hoge schoolweging. Positief is dat 21,43% boven advies presteert, wat aansluit bij het beleid om leerlingen te stimuleren hun potentieel te benutten. De doorstroomcijfers onderstrepen het belang van continue monitoring in het VO.
Sociale ontwikkeling
Elk kind is uniek, heeft zijn eigen ontwikkelingslijn. Het moet de ruimte krijgen om zichzelf te kunnen zijn, om zelf een belangrijke rol te kunnen spelen in zijn eigen ontwikkeling. Het moet de begeleiding krijgen om zich maximaal te kunnen ontplooien. Dat legt een grote verantwoordelijkheid bij onze school en die nemen we. Wij zijn transparant en duidelijk. Een kind leert altijd en overal. Vandaar dat we een goede afstemming zoeken met de ouders. Pas dan kunnen de opvoeding en ontwikkeling thuis en op school elkaar versterken. Wij verwachten van ouders dan ook een actieve, samenwerkende houding. We ondersteunen kinderen om hen te laten uitgroeien – binnen hun mogelijkheden – tot sociale, weerbare en zelfstandige mensen. Ze moeten zich daarbij geborgen en gesteund voelen in een uitdagende, gestructureerde en veilige leeromgeving. Een omgeving waarin de kinderen zich op zoveel mogelijk terreinen kunnen ontwikkelen. We gaan daarbij uit van de betrokkenheid van elk kind en denken daarbij in kansen. Wij zijn een zorgzame school, hebben de kinderen goed in beeld en bieden de zorg die ieder kind nodig heeft. Kortom: een goede plek om te leren in een sfeer van rust, vertrouwen en respect. We vinden het heel belangrijk om kinderen te stimuleren in hun zelfstandigheid. We willen ze een belangrijke basis geven voor hun toekomst, waarin zij zelf besluiten zullen moeten nemen, hun eigen ontwikkeling moeten kunnen sturen, zelfstandig kennis moeten vergaren en verantwoordelijkheid moeten nemen en afleggen. Ze leren zelfstandig te denken en werken, zelfstandig te plannen en evalueren. Ze gaan zelf op zoek naar oplossingen op elk gebied. We leren ze om uit te gaan van kansen. Ons team straalt hierbij veel passie uit en wil dit overdragen op de kinderen. Wij vinden betrokkenheid van de school met de directe omgeving waarin het kind leeft (gezin, buurt en verenigingen) van grote betekenis voor de ontwikkeling van het kind. We streven dan ook naar een actieve verbondenheid met de lokale samenleving. Ook bij de kinderen: ze kunnen zelf een positieve eigen bijdrage leveren aan de maatschappij. Deze burgerschapszin verdient alle aandacht. Bij ons heerst een sfeer die bevordert dat kinderen: met plezier naar school gaan zichzelf mogen en kunnen zijn belangstelling hebben voor anderen elkaar accepteren zoals ze zijn En waar de leerkracht: er is als persoon oog en oor heeft voor de kinderen en hun ouders kinderen accepteert met hun “eigen”-aardigheden met plezier en humor lesgeeft kinderen aanspreekt op hun verantwoordelijkheden emoties mag tonen alle kinderen van zijn/haar groep in beeld heeft LEES MINDER
Respect
Samen
Eigenaarschap
Wat is de aanpak van RK Basisschool Sint Jozef voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van de school met betrekking tot de sociale opbrengsten komen uit onze algemene visie van de school en de godsdienstige identiteit van de school; het Rooms Katholieke geloof. We hebben gekozen voor de methode Kijk en IEP om de opbrengsten te registreren en we gebruiken verschillende methodieken om te werken aan de sociale opbrengsten. De visie wordt uitgedragen door het voorbeeldgedrag van de leerkrachten en het wijzen op de met elkaar gemaakte afspraken. Ook door de schoolgids, website en andere communicatiekanalen wordt de visie uitgedragen en gecommuniceerd aan derden.
Welke registratievormen gebruikt RK Basisschool Sint Jozef om sociale ontwikkeling te meten?
Deze school gebruikt Kijk! om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.