
Schoolweging
De schoolweging van De Vonder Someren is 29,79 , met een spreiding van 5,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,4% behaalde het fundamenteel niveau overtreft de school zowel de signaleringswaarde (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95,9%). Een sterke basis voor taal en rekenen, zoals omschreven in het schoolbeleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder het vergelijkingsgemiddelde (57,8%) maar ruim boven de schoolspecifieke norm (47,1%). Dit toont ruimte voor meer uitdaging in het onderwijsaanbod, vooral voor hoogpresteerders.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
72% van de adviezen is theoretisch (havo/vwo/vmbo-(g)t), boven het regionaal gemiddelde (62%). Opvallend is het hoge percentage havo-advies (28% vs. 16,1% regio). Desondanks is ook het praktijkgerichte advies (28%) hoger dan omringende scholen (14,7%), passend bij de diversiteit van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Vonder Someren | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
31,8% presteert boven advies (landelijk 25,3%), slechts 9,1% onder (vs. 11,8%). Dit duidt op ambitieuze maar realistische advisering, ondersteund door de beschreven 'doorlopende leerlijnmonitoring'.