
Schoolweging
De schoolweging van St. Carolusschool is 29,38 , met een spreiding van 7,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,16% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit laat zien dat de school succesvol inzet op hogere leerdoelen, ondanks een gemiddelde schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke theoretische focus: 21,74% vwo-advies (vs. 18,61% landelijk) en 13,04% havo/vwo-combinatie. Tegelijkertijd is er aandacht voor praktische routes met 13,04% vmbo-b en 4,35% vmbo-b/k-adviezen. De brede adviesrange sluit aan bij de relatief hoge spreiding in schoolweging (7,62).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Carolusschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.01 | 175.23 | 176.05 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We gebruiken methodetoetsen en observaties als indicator voor de vordering van het leerproces. We benutten de Cito M- en E-toetsen als meer summatieve evaluatie. Na iedere afname zijn er gesprekken tussen de leerkrachten en de intern begeleider. Hierin wordt er gekeken naar de voortgang voor de individuele groep en voor de jaargroep. Aan de hand van dit gesprek en de resultaten worden er nieuwe plannen gemaakt. Deze plannen worden indien nodig, met de ouders gecommuniceerd. Ook stuurt de intern begeleider de ambulante medewerkers aan om hen in te zetten op de plek waar zij het meest nodig zijn. In groep 7 wordt na de E-Cito een inidicatie van het advies gegeven. In groep 8 starten we in met de afname van de B8 toets. Dit geeft ons een uitgebreid inzicht in het niveau van het kind. Op deze manier kunnen de leerkrachten van groep 8 in samenwerking met de leerkrachten van groep 7 en de intern begeleider, al een voorlopig advies genereren waar ouders van op de hoogte worden gesteld. Ook wordt er een doorstroomtoetsgemaakt in januari/februari waar n.a.v. deze resultaten het advies definitief wordt gemaakt. Op basis van het voorlopig advies, kunnen ouders en kinderen al op bezoek bij diverse middelbare scholen. De leerkracht van groep 8 neemt u in het schooljaar mee op welke momenten wat van u verwacht wordt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: 17,86% tegen 11,81% landelijk. Van de leerlingen presteert 10,71% boven advies, wat wijst op zorgvuldige adviesvorming. De school scoort met 71,43% op-advies beduidend hoger dan vergelijkbare scholen (62,93%).
Sociale ontwikkeling
Samenleven is voor onze een belangrijke pijler. Samenleven om mee te (kunnen blijven) doen. In de eerste plaats willen we alle kinderen een veilige en rustige leeromgeving bieden. Willen leven in een democratie (nu en later) betekent ook dat je verantwoordelijkheid neemt voor anderen, ruimte neemt en geeft om mee te doen, open staat voor ideeën en overtuigingen, inhoudelijk kritisch bent. Wij ervaren dat het niet meer vanzelfsprekend is rekening te houden met de ander in de maatschappij. Daarom is het van belang om de leerlingen voor te doen op welke wijze het van belang is om met elkaar om te gaan en hoe we een goed klimaat bewaken binnen onze school.Wij bepalen het klimaat op onze school, dat wil zeggen dat er regels en routines zijn die het doel: ''samen leren en leven'' dient. We werken met Kanjertraining en teamleden certificeren zich om deze training te mogen geven in de klassen. Onze leerlingen moeten zich aan de Kanjertraining regels houden en wij streven er nadrukkelijk naar (door dialoog, oefening en evaluatie) dat zij onze werkwijze begrijpen en waarderen en dit meenemen in hun eigen verdere leven. Dit betekent dat we iedere dag weer opnieuw het hoe, wat en waarom delen. LEES MINDER
Democratische samenleving
Samen leren en samen leven
Voor elkaar zorgen
Wat is de werkwijze van St Carolusschool voor sociale ontwikkeling?
St Carolusschool werkt aan een positief klas- en schoolklimaat door het creëren van een oefenruimte voor gewenst gedrag. Dit gebeurt concreet door de inzet van Kanjertraining. Kinderen worden getraind in gewenst gedrag, herinnerd aan verwachtingen en gezamenlijke verantwoordelijkheid. Kanjertraining helpt om eigen gevoelens te verwoorden en te begrijpen. De resultaten worden bepaald met behulp van leerling- en oudertevredenheidsonderzoeken, leergroepen en evaluaties met de klas.
Welke registratievorm(en) gebruikt St Carolusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
St Carolusschool gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt St Carolusschool?
St Carolusschool gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.