
Schoolweging
De schoolweging van De Postiljon is 25,53 , met een spreiding van 6,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,98% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overtreft De Postiljon de landelijke norm van 85% ruimschoots. De score ligt wel iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 96,61%, wat past bij de relatief brede leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt voor het streefniveau een score van 61,64%, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 53,8%. Dit geeft aan dat een aanzienlijk deel van de leerlingen het hogere rekenniveau bereikt, ondanks een iets lagere score dan het vergelijkingsgemiddelde van 63,97%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 34,62% vmbo-(g)t en 26,92% vwo-advies (tegen respectievelijk 16,45% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadviezen (3,85%) liggen iets boven het regionale gemiddelde van 1,01%, wat past bij de bewuste keuze om ook leerlingen met ondersteuningsbehoeften binnenboord te houden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Postiljon | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden verwerkt in ons leerlingvolgsysteem. Deze resultaten worden meegewogen in ons schooladvies voor het voortgezet onderwijs.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 91,67% van de leerlingen precies op advies presteert in het VO — ruim boven het landelijk gemiddelde van 62,93%. Het volledige ontbreken van onderadvisering (0% tegen 11,81% landelijk) benadrukt de adequate inschatting van het schooladvies. De 8,33% die bovenadvies presteert, past bij de brede onderwidersteuning die de school biedt.
Sociale ontwikkeling
Onze school werkt vanuit de principes van ‘De Vreedzame School’. Samen met de leerlingen beseffen we dat onze school een democratische gemeenschap is en daarmee een afspiegeling van de maatschappij. Wij leren om op een positieve manier met elkaar te communiceren en de sociale en democratische principes na te leven. Door middel van actieve deelname, zoals in de groepsvergadering, het geven van opstekers of bij het uitvoeren van taken, voelen leerlingen zich met elkaar verbonden. Daarbij worden moeilijkheden niet uit de weg gegaan. Als er een conflict is, kan de hulp van mediatoren worden ingeroepen. Deze oudere leerlingen (acht leerlingen uit de groepen 7 en 8) begeleiden in het oplossen van een conflict. Op deze wijze leren onze leerlingen hun actieve verantwoordelijkheid voor een veilige omgeving te nemen en gaan ze beseffen wat lidmaatschap van een groep betekent. Wanneer conflicten niet opgelost worden of wanneer er pestgedrag vertoond wordt komt de leerkracht in actie. Ons ontwikkelteam Pedagogisch Klimaat en de intern begeleider worden ingeschakeld. Er wordt gestart met de ‘Sta op’ of ‘No Blame’ benadering. Deze benadering gaat ervan uit dat pesters ook een probleem hebben. Zowel pester(s) als gepeste(n) moeten geholpen worden. Er wordt een groepje kinderen geformeerd bestaande uit de pester(s), meelopers, tegenstanders en kinderen die neutraal zijn. Samen zoeken zij naar oplossingen om het kind dat gepest wordt te betrekken bij de groep. Doordat deze groep zich anders gaat gedragen naar het gepeste of buitengesloten kind, zullen andere kinderen dit voorbeeldgedrag volgen. Mocht dit niet helpen en wordt er nog steeds pestgedrag vertoond, dan treedt het pestprotocol in werking. Dit is geïntegreerd in ons beleidsplan Sociale Veiligheid, op te vragen bij de directie. LEES MINDER
Jezelf leren kennen en te verhouden tot anderen
Verantwoordelijkheid te nemen voor de wereld
Ontdekken wat je voor de wereld kunt betekenen
Wat is de werkwijze van De Postiljon voor sociale ontwikkeling?
Voor burgerschapsonderwijs hanteert De Postiljon de concept kerndoelen Burgerschap van het SLO. Op schoolniveau zijn deze doelen vertaald naar een aanpak gericht op schoolcultuur, diversiteit, democratische waarden, maatschappelijke betrokkenheid, democratische betrokkenheid en maatschappelijke vraagstukken.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Postiljon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Postiljon gebruikt IEP Hart en Handen, Sociaal Emotionele Vragenlijst en Mijn Kleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.