Openbare basisschool De Egelantier
Smitsweg 311
3765 CJ Soest

Schoolweging

Schoolweging
34.49
Spreiding
8.02

De schoolweging van De Egelantier Soest is 34,49 , met een spreiding van 8,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,4% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Dit is 3,5% hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (91,83%) en bevestigt de stevige basiskwaliteit van het onderwijs, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,02% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 30,3%. Dit is 12% hoger dan bij vergelijkbare scholen (42,01%), wat de effectiviteit van het maatwerkonderwijs benadrukt. De focus op 'ontwikkelingsgericht leren' in het schoolplan lijkt hieraan bij te dragen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke focus op havo (27,59%) en vmbo-k (20,69%). Opvallend is het beperkte percentage vwo-adviezen (3,45% vs. 18,61% regionaal), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. Praktijkonderwijsadviezen ontbreken, wat afwijkt van het regionaal gemiddelde (1,01%). Dit past bij het in het schoolplan genoemde streven naar 'maximale cognitieve ontwikkeling'.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Egelantier SoestGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school evalueren we gedurende het schooljaar ons onderwijsproces. Dit doen we door kritisch te kijken naar de opbrengsten op zowel de methode- als niet methodetoetsen. We streven zo hoog mogelijke opbrengsten na voor taal, rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend en succesvol vervolgonderwijs. Op onze school gebruiken we een leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren (Bosos voor groep 1-2, IEP en Parnassys voor de andere groepen). We monitoren of de leerlingen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen tijdens de groepsbesprekingen. Dan bespreken we of de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen, en of dat ook geldt voor de individuele leerlingen. In het kader van de ononderbroken ontwikkeling stellen we jaarlijks een overzicht op van het aantal verlengers, het aantal zittenblijvers en het aantal leerlingen met een OPP (eigen leerlijn).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opmerkelijk hoog percentage (44,44%) presteert boven het schooladvies, tegen 25,27% landelijk. Slechts 11,11% zit onder advies (vergelijkbaar met 11,81% nationaal). Deze resultaten ondersteunen de in het jaarverslag genoemde 'ambitieuze doch realistische adviesmethodiek' met doorlopende monitoring.

Sociale ontwikkeling

Onze school is een mini-maatschappij, waarin wij kinderen waarden en normen meegeven en hen leren functioneren als verantwoordelijk, maatschappelijk betrokken, autonome personen. We zien een sterke relatie tussen sociale vaardigheden en burgerschap waarbij we met respect omgaan met de verschillende levensbeschouwelijke identiteiten binnen onze school. De opvoeding van een kind is een primaire verantwoordelijkheid van de ouders. De school speelt daar op in. Er wordt gestreefd naar een goed overleg tussen ouders, kind en leerkracht omdat we het belangrijk vinden een goede basis te creëren voor een evenwichtige ontwikkeling van het kind. Het kind moet zich veilig voelen op onze school. Ouders moeten zichzelf kunnen vinden in de schoolregels en de manier van onderwijs geven van de school. Onze school wil een inspirerende school zijn die vanuit onze openbare waarden en normen vorm geeft aan kwalitatief goed onderwijs. Om dit te kunnen bereiken is een prettig sociaal klimaat essentieel. We hebben vertrouwen in de mogelijkheid van ieder kind. LEES MINDER

plezier

groei

verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Openbare basisschool De Egelantier voor sociale ontwikkeling?

Openbare basisschool De Egelantier volgt de sociale ontwikkeling van de leerlingen door middel van de vragenlijst van Vensters. Na analyse van de gegevens wordt een plan gemaakt en actie ondernomen. De school is een gecertificeerde PBS-school (Positive Behavior Support) en bekrachtigt positief gedrag. Het PBS-team volgt de incidenten en stelt verbeteringen voor.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool De Egelantier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare basisschool De Egelantier gebruikt Zien als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool De Egelantier?

Openbare basisschool De Egelantier gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) als methode voor sociaal-emotioneel leren.