Daltonschool de Driesprong
St. Theresiastraat 16
3762 CZ Soest

Schoolweging

Schoolweging
26.17
Spreiding
6.56

De schoolweging van De Driesprong Soest is 26,17 , met een spreiding van 6,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,22% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde (96,61%) en benadrukt de sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61,57% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 53,8%. Hoewel dit 2,4%-punt lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (63,97%), toont het aan dat de school effectief differentieert voor hogere doelen, gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 35,71% vwo en 39,29% vmbo-(g)t, ver boven landelijke vergelijkingen (18,61% en 16,45%). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgerichte adviezen (3,57% vmbo-k vs. 9,17% regio), wat past bij het Daltononderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Driesprong SoestGemeente AmsterdamNederland
LIB174.48176.01175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij bekijken de vorderingen in het onderwijsleerproces aan de hand van methodegebonden toetsen en Cito toetsen. Daarnaast observeren we de leerlingen in de klas. Wij volgen de cognitieve ontwikkelingen van de leerlingen op de verschillende vakgebieden. De vorderingen van de leerlingen worden opgeslagen in ons leerlingvolgsysteem Parnassys. De ouders worden op de hoogte gesteld van de vorderingen door middel van de rapporten, driemaal per jaar. Alle opbrengsten worden met het gehele team bekeken en besproken. Per vakgebied wordt een analyse geschreven en worden er 3 belangrijkste afspraken voor de komende periode gemaakt. Daarnaast wordt er een schoolrapportage gemaakt. Zo kunnen we tijdig ingrijpen op ontwikkelingen en trends die we waarnemen. De volgende vragen worden steeds weer beantwoord: Wat zie ik? Hoe verklaar ik het? Wat ga ik eraan doen?

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

66,67% zit op advies, iets boven het gemiddelde (62,93%). De 22,22% boven advies ligt licht onder landelijk (25,27%), maar de lage onderadvisering (11,11% vs. 11,81%) weerspiegelt adequate plaatsing. Dit sluit aan bij de Dalton-principes van eigen verantwoordelijkheid en monitoring.

Sociale ontwikkeling

Onder zelfbewustzijn verstaan wij: Een kind dat na 8 jaar van De Driesprong komt, heeft vaardigheden geleerd om zich bewust te zijn van zijn eigen kunnen en ontwikkelpunten Onder nieuwsgierige houding verstaan wij: Een kind dat na 8 jaar van De Driesprong komt, heeft vaardigheden geleerd om te weten hoe het informatie kan vinden en verwerken; Hoe het zorg voor zichzelf en de omgeving kan dragen; Hoe het deze nieuwsgierige en onderzoekende houding kan gebruiken. Onder in verbinding met omgeving verstaan wij: Een kind dat na 8 jaar van De Driesprong komt, heeft vaardigheden geleerd om te participeren in de maatschappij. LEES MINDER

zelfbewustzijn

nieuwsgierige houding

verbinding met de omgeving

Wat is de aanpak van Daltonschool de Driesprong voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Vanaf groep 1 wordt de ontwikkeling van de leerling bijgehouden. De cognitieve ontwikkeling op het gebied van taal, lezen en rekenen wordt getoetst met landelijke genormeerde toetsen van Leerling in Beeld. Bij de kleuters volgen wij hun ontwikkeling met de kleutermethode Onderbouwd. De sociaal-emotionele ontwikkeling registreren wij met Kindbegrip. Aanvullend werken we met sociogrammen en nemen we tevredenheidsonderzoeken af.

Welke registratievormen gebruikt Daltonschool de Driesprong om sociale competenties in kaart te brengen?

Daltonschool de Driesprong gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Zien om sociale competenties te registreren.

Welke methoden gebruikt Daltonschool de Driesprong voor sociaal-emotioneel leren?

Daltonschool de Driesprong maakt gebruik van de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.