
Schoolweging
De schoolweging van Da Costa is 25,62 , met een spreiding van 7,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,6% behaalt bijna alle leerlingen het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt dat de school uitstekend basisonderwijs biedt, ondanks een spreiding van 7,41 in leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 69,4% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 53,8%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hogere cognitieve vaardigheden, vooral gezien de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 43,3% vwo, 20% havo en 10% havo/vwo – significant hoger dan de regionale benchmarks (18,6% vwo, 16,1% havo). De focus op theoretische leerwegen (73,3% totaal) contrasteert met slechts 3,3% vmbo-k adviezen, wat past bij de sterke cognitieve prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Da Costa | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze tussenresultaten worden gemeten via de gestandaardiseerde IEP-toetsen en middels de DMT-signaleringen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,9% zit onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 17,2% boven presteert. De hoge score van 75,9% op advies reflecteert nauwkeurige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Met onze methode Kwink en het signaleringssysteem IEP (Hart en Handen) werken we actief aan het creëren van een veilig school- en groepsklimaat, waardoor optimaal leren mogelijk wordt en pesten voorkomen kan worden. We hechten veel waarde aan het mede-eigenaarschap van kinderen en bieden ondersteuning waar nodig om dit te bevorderen. Deze aanpak helpt kinderen om meer inzicht te krijgen in hun eigen gedrag, zowel in relatie tot anderen in de groep als tot de omgeving. Vanaf groep 3 nemen kinderen deel aan gesprekken met de leerkracht en hun ouder(s). Tijdens deze gesprekken kunnen alle betrokkenen hun behoeften en wensen bespreken met betrekking tot een veilig leer- en groepsklimaat. Zo versterken we de samenwerking tussen school en thuis. LEES MINDER
veilig leerklimaat
positief groepsklimaat
preventief voorkomen pesten
Wat is de werkwijze van CBS Da Costa voor sociale ontwikkeling?
Het groeps- en schoolklimaat van CBS Da Costa vormt de basis voor optimaal leren. Aan het begin van het schooljaar stelt elke groep gezamenlijk zichtbare omgangsregels op. De leerkracht gebruikt de methode Kwink en tweemaal per jaar vullen de leerlingen de signaleringslijsten van IEP in. Respect en zorg voor elkaar staan centraal. Posters van Kwink worden op school zichtbaar gemaakt, en een sociaal veiligheidsplan beschrijft hoe preventief pesten wordt voorkomen.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS Da Costa om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS Da Costa gebruikt de WMK-leerlingvragenlijst en IEP - hart en handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS Da Costa?
CBS Da Costa gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.