
Schoolweging
De schoolweging van 3e Van der Huchtschool is 31,25 , met een spreiding van 8,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit percentage ligt ook hoger dan bij vergelijkbare scholen (95,7%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit en effectieve ondersteuning voor zwakkere presteerders.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
73,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit is significant hoger dan bij vergelijkbare scholen (57,3%). De school blijkt hiermee effectief in het stimuleren van bovenmatige leerprestaties, mogelijk door het gebruik van maatwerkprogramma’s voor talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 51,85% theoretische adviezen (vmbo-(g)t/havo en hoger) tegenover 51,85% praktische adviezen (vmbo-b/k). Opvallend is het hoge percentage dubbele adviezen (29,63% vmbo-(g)t/havo), wat het beredeneerde uitstroombeleid weerspiegelt. Het vwo-advies (7,41%) ligt lager dan regionale peers (18,61%), mogelijk passend bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | 3e Van der Huchtschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 180.27 | 176.01 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden jaarlijks meerdere malen gemeten en geanalyseerd. Bij methode gebonden toetsen Bij LOVS toetsen (Cito) In januari en februari worden vanuit het LOVS de Cito M-toetsen afgenomen. De primaire gebieden rekenen, spelling, begrijpend lezen/luisteren en technisch lezen komen hierbij aan bod. Aan het eind van het schooljaar (juni / juli ) worden de Cito E-toets afgenomen. De resultaten worden geanalyseerd en er wordt 2 x per jaar een groepsplan opgesteld. De resultaten worden geanalyseerd en er wordt 2x per jaar een groepsbespreking gehouden tussen leerkracht en IB-er. De resultaten worden geanalyseerd en er wordt 2x per jaar in de teambijeenkomst een plenair overleg gevoerd. De uitkomsten van voorgaande punten kunnen leiden tot aanpassing van de werkwijze voor de school, de klas, de leerling of voor de leerkracht.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33,3% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), terwijl slechts 6,7% onder advies uitkomt (landelijk 11,8%). De combinatie van realistische advisering en doorlopende monitoring (zoals vermeld in het schoolplan) lijkt hier succesvol: 60% blijft exact op adviesniveau, wat de zorgvuldige overgang benadrukt.
Sociale ontwikkeling
Elke school wil een veilige school zijn. Om dit te bereiken moeten alle betrokkenen zich bewust zijn wat hun gedrag bijdraagt aan het veilig voelen van de ander. Kinderen moeten dit leren en ervaren. De leerkrachten op de school geven het voorbeeld en praten met de kinderen over dit onderwerp. Hiervoor gebruiken we coöperatieve werkvormen en praten/spelen over onderwerpen die met dit onderwerp te maken hebben. Om de veiligheid vast te houden ook als er onenigheid is tussen kinderen, maken we gebruik van een omgangsprotocol. Kinderen gaan dan samen, maar later ook met de leerkracht in gesprek om weer een veilige situatie te creëren. Het is een utopie om te geloven dat het altijd goed zal gaan, maar alle betrokkenen zijn verantwoordelijk om het zo snel mogelijk weer voor iedereen veilig te maken. Kinderen voelen zich competent: Kinderen moeten voelen dat ze gewaardeerd worden om wat ze kunnen. Iets moeilijk vinden mag, jezelf verbeteren moet iets van jezelf worden, de school moet je daar mee helpen. Behulpzaam: Elkaar helpen en steunen is een belangrijke pijler op onze school Ouders Ouders zijn een belangrijk pijler bij het veilig en competent voelen van leerlingen. Ouders en school moeten elkaar helpen en ondersteunen en aan elkaar aangeven als er iets is, alleen dan kunnen we zo goed mogelijk voor de leerlingen zorgen. Uitgangspunt is altijd het plezier en het goed voelen van de leerling. LEES MINDER
Veilige school
Kinderen voelen zich competent
Behulpzaam
Wat is de werkwijze van de 3e Van der Huchtschool voor sociale ontwikkeling?
De 3e Van der Huchtschool werkt met coöperatieve werkvormen, waarbij kinderen cognitief en sociaal van elkaar leren. Door elkaar te leren kennen, kweken ze acceptatie en respect voor elkaar. Door het gebruik van Soemo-kaarten komen kinderen in aanraking met verschillende situaties en leren ze hoe ze hiermee om kunnen gaan.
Welke registratievorm(en) gebruikt de 3e Van der Huchtschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De 3e Van der Huchtschool gebruikt 'Op School', de Sociaal Emotionele Vragenlijst en WMKPO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de 3e Van der Huchtschool?
De 3e Van der Huchtschool gebruikt 'Een doos vol gevoelens', SOEMO-kaarten en coöperatieve werkvormen voor sociaal-emotioneel leren.