
Schoolweging
De schoolweging van Zwetteschool is 28,93 , met een spreiding van 5,70 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau ligt op 94,1%, ruim boven de inspectienorm van 85%. Deze score benadrukt dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden beheersen, ook vergeleken met vergelijkbare scholen (96,4%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Zwetteschool behaalt een streefniveau van 49,3% (inspectienorm: 48,6%), ruim boven de signaleringswaarde. Dit toont aan dat bijna de helft van de leerlingen hogere taal- en rekendoelen bereikt, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Bij de schooladviezen valt de nadruk op hogere onderwijsniveaus op: 21,8% vwo-advies (regio: 18,6%) en 29,1% vmbo-(g)t. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 1,8%, lager dan regionale peers (1,0%). De combinatie vmbo-(g)t/havo (3,6%) onderstreept de aandacht voor doorstroomkansen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Súdwest-Fryslân | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
26,3% van de leerlingen presteert boven advies (regio: 25,3%), wat de kwaliteit van het adviesproces onderstreept. Het percentage onderadvies (13,2%) ligt iets boven het landelijk gemiddelde (11,8%), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 28,93).