Jenaplanschool Master Sneek
Jancko Douwamastraat 31
8602 BK Sneek

Schoolweging

Schoolweging
33.49
Spreiding
6.36

De schoolweging van Master is 33,49 , met een spreiding van 6,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 84,7% net onder de landelijke norm (85%) laat de school een kwetsbaar punt zien. Dit onderstreept het belang van de ingezette taal- en rekeninterventies uit het schoolondersteuningsplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau (30,05%) ligt duidelijk onder de signaleringswaarde van 43,5%, een indicator van de complexe leerlingenpopulatie. Dit vereist extra aandacht voor maatwerk in het curriculum, zoals beschreven in het Jenaplanonderwijsconcept van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een nadruk op vmbo-k (14,29%) en gecombineerde vmbo-niveaus (14,29%). Opvallend is het hoge percentage 'onbekend' advies (42,86%), mogelijk door instroom naar specifieke vervolgtrajecten. Vergeleken met vergelijkbare scholen is het aandeel havo/vwo-advies lager (4,76% vs. 10,93% regio).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMasterGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

27,27% van de leerlingen presteert boven advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (25,27%). Het percentage onder advies (27,27%) is echter zorgelijk hoog. Dit reflecteert mogelijk de spanning tussen hoge verwachtingen en de complexe populatie. De school zet in op 'coachingstrajecten' om dit te verbeteren.