IKC Juliana
Bloemstraat 15
8603 XV Sneek

Schoolweging

Schoolweging
31.23
Spreiding
6.06

De schoolweging van Juliana Sneek is 31,23 , met een spreiding van 6,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99.2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85% en vergelijkingsgemiddelde van 95.2%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

65.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 43.5%. Dit is 10% hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 55.4%, wat de effectiviteit van het onderwijs op hoog niveau onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel laat een sterke focus op havo (29.6%) en vwo (11.1%) zien. Samen met havo/vwo-adviezen (3.7%) komt dit neer op 44.4% theoretische leerwegen, tegenover 39.7% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het hogere aandeel praktijkonderwijs (3.7% vs. 1% regionaal), passend bij de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJuliana SneekGemeente AmsterdamNederland
LIB173.74175.21175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Inleiding Om te beoordelen of we het als school goed doen kunnen we niet alleen kijken naar het aantal kinderen dat naar de HAVO of VWO gaat, of het aantal zittenblijvers, of het aantal kinderen dat wordt doorverwezen naar het speciaal onderwijs (S(B)O). Deze aantallen zijn immers ook afhankelijk van de talenten en mogelijkheden van de kinderen. Ook datgene wat de kinderen van thuis meekrijgen is hierbij van invloed. Gebruik van het leerlingvolgsysteem en de eindtoets Voortdurend proberen wij de zorg voor ons onderwijs te bewaken en daar te verbeteren waar dat nodig is. Wij gebruiken het leerlingvolgsysteem (LVS Leerling in Beeld) als een middel om de ontwikkelingen van leerlingen stelselmatig te volgen: uit de resultaten valt af te lezen of een kind boven, op of onder het gemiddelde niveau scoort. Voor de school is het dus ook een evaluatie-instrument op het gegeven onderwijs. Voor het vergelijken van de eindresultaten met het landelijke gemiddelde maken we gebruik van een doorstroomtoets. Deze wordt begin februari afgenomen in groep 8. Resultaten en acties De LVS – groepsgemiddelden, die in het schooljaar zijn behaald, worden in teamverband twee keer per jaar besproken. Op groepsniveau en eventueel op schoolniveau worden hier acties aan gekoppeld. LIB - Doorstroomtoets groep 8: De uitslag van de Doorstroomtoets 2024 was 176. Het landelijk gemiddelde is 175, dus daar zit de school iets boven. Vanuit de analyse van de doorstroomtoets komen geen specifieke aandachtspunten naar voren en de uitslag is dit schooljaar passend bij deze leerlingen populatie. De resultaten over een periode van 3 jaar zijn in overeenstemming met hetgeen op basis van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 72.2% van de leerlingen op adviesniveau scoort IKC Juliana boven het landelijk gemiddelde (62.9%). Het percentage onderadvisering (16.7%) is wel hoger dan gemiddeld (11.8%), mogelijk gerelateerd aan de hoge schoolweging. De lage 'boven advies'-score (11.1%) suggereert realistische adviesvorming.

Sociale ontwikkeling

De leerlingen leren werken aan een relatie met medeleerlingen. Verbinding- en overeenkomsten zoeken hoort bij ons onderwijs. Daarbij worden de sociale vaardigheden van de leerlingen ontwikkeld. Ook wordt er structureel gewerkt aan het vertrouwen in eigen kunnen en in het zelfstandig leren. Kanjertraining: Het doel van de training is dat de kinderen positief over zichzelf en over een ander leren denken. Ze krijgen handvatten aangereikt voor gedrag in allerlei sociale situaties. Ook krijgen ze informatie over hun eigen gedrag, zowel door klasgenoten als door de leerkracht. LEES MINDER

Betrokkenheid

Welbevinden en Veiligheid

Persoonlijke groei

Wat is de werkwijze van IKC Juliana voor sociale ontwikkeling?

Voor de werkwijze van IKC Juliana op het gebied van sociale ontwikkeling verwijzen we naar het schoolbeleid op de website.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Juliana om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Juliana gebruikt Kanvas, Sociale Veiligheidslijst WMK en Parnassys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Juliana?

IKC Juliana gebruikt Kanjer trainingen en 'Kriebels in je buik' als methoden voor sociaal-emotioneel leren.