
Schoolweging
De schoolweging van De Vuurvlinder Sneek is 28,79 , met een spreiding van 5,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge aandeel vwo-adviezen: 22,22% tegen 18,61% bij vergelijkbare scholen. De combinatie vmbo-(g)t/havo (26,67%) en havo/vwo (22,22%) domineert, wat wijst op vertrouwen in theoretische leerwegen. Tegelijk heeft 13,33% een vmbo-b-advies, iets boven het regionaal gemiddelde (5,52%). Dit past bij de relatief brede leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vuurvlinder Sneek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar evalueren we op individueel niveau, groepsniveau en op schoolniveau de tussenresultaten. We maken hierbij gebruik van de resultaten van het IEP-leerlingvolgsysteem. Samen met IB/KC verkennen we de oorzaken voor de positieve ontwikkelingen en of de onvoldoende ontwikkelingen. Hierbij kijken we naar het individuele kind en zijn/haar situatie, we kijken naar de groepsprocessen en de groepsdynamiek, we analyseren de didactiek en de methode èn we kijken naar de onderwijstijd die de kinderen voor het betreffende vak hebben gehad. Voor een aantal vakken kijken we ook of de inzet van de beschikbare materialen en of de gehanteerde strategieën toereikend zijn. Wanneer we het beeld compleet hebben gaan we kijken op welke punten we het onderwijs kunnen versterken. Ook dit kan op individueel, groeps- en/of schoolniveau zijn. Bij de volgende tussenresultaten evalueren we de gerealiseerde interventies en stellen we waar nodig weer bij. Het evalueren van de tussenresultaten is bij ons een cyclisch proces, waarbij we oog voor het individuele kind hebben, maar ook voor de doorgaande lijn in de hele school. In principe stromen alle leerlingen aan het einde van het schooljaar door naar het volgende leerjaar. In uitzonderlijke gevallen is het verstandig om een andere keuze te maken. We streven er naar dat school samen met ouders tot een goede afweging komen, waarbij we als school uiteindelijk de eindbeslissing nemen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
82,35% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62,93%). Slechts 11,76% zit onder advies (landelijk: 11,81%), wat de effectiviteit van het Friese Plaatsingswijzer-systeem onderstreept. Het lage percentage boven-advies (5,88%) suggereert realistische inschattingen.
Sociale ontwikkeling
Je veilig en prettig voelen op school, dat is voor iedereen belangrijk! Leerkrachten, ouders en leerlingen kunnen samen zorgen voor een fijne en veilige schoolomgeving. We leren leerlingen bewust respect te hebben voor elkaars mening of overtuiging en besteden aandacht aan de overeenkomsten en verschillen tussen leerlingen, zonder voorkeur voor een bepaalde opvatting. We zorgen ervoor dat leerlingen elkaar goed leren kennen. We willen dat leerlingen positief (leren) denken over zichzelf en een ander, een ander kunnen helpen en dat ze elkaar kunnen vertrouwen. Daarnaast leren we leerlingen verantwoordelijk te zijn voor eigen gedrag. LEES MINDER
Respect
Ontmoeten
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Vuurvlinder voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool De Vuurvlinder gebruikt sinds schooljaar 2024-2025 Kwink, een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid voor groep 1 t/m 8. Kwink biedt een doordacht SEL-programma gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, gericht op preventie en een veilige groep. Het sluit aan bij de principes van PBS (Positive Behaviour Support). Kwink voorkomt verstorend gedrag en pesten, zorgt voor een sociaal veilige groep en verhoogt de leeropbrengsten. Kinderen leren besef hebben van zichzelf en de ander, keuzes maken, zelfmanagement en relaties hanteren. Jaarlijks wordt in de bovenbouwgroepen een vragenlijst afgenomen over sociale veiligheid. Twee maal per schooljaar worden vragenlijsten voor hart en handen ingevuld vanuit het leerlingvolgsysteem IEP. In de groepen 1-2 worden doelen voor sociaal emotioneel leren gevolgd vanuit de leerlijn in het Digikeuzebord.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Vuurvlinder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool De Vuurvlinder gebruikt Kanvas, de Vragenlijst Sociale Veiligheid uit WMK, het onderdeel hart van het IEP-LVS en sociaal emotionele ontw. volgens het Digikeuzebord om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Vuurvlinder?
Christelijke Basisschool De Vuurvlinder gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.