
Schoolweging
De schoolweging van Thomas van Aquinoschool is 36,40 , met een spreiding van 4,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,05% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau. Dit ligt ver boven de vereiste 85% en benadrukt de kwaliteit van basisvaardigheden zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 54,85% overtreft de inspectienorm (32,8%) ruimschoots. Dit toont aan dat de school effectief inspeelt op verschillen in leerpotentieel, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen laten een nadruk op praktische en gemengde leerwegen zien: 31,03% vmbo-k en 20,69% vmbo-(g)t. Het havo-advies (27,59%) is hoger dan bij vergelijkbare scholen (16,07%), terwijl vwo-adviezen achterblijven (3,45% vs 18,61% regionaal). De brede spreiding weerspiegelt de diverse leerlingpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Thomas van Aquinoschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Bij de groepen 1-2 volgen we de ontwikkeling van de leerlingen continu met het volgsysteem van 'onderbouwd'. In de maand januari nemen wij in de groepen 3-8 tussen toets van Cito af. Dit is voor ons een belangrijk meetpunt om te kijken waar kinderen qua leerniveau zich bevinden. Maar er is meer dan alleen een Cito toets. Ook de methodegebonden toetsen (toetsen van elk vak) worden meegenomen in het leerniveau van de kinderen. Het spreekt voor zich dat we ook kijken naar de sociaal emotionele ontwikkeling en werkhouding van uw kind. Er is dus cyclisch op verschillende manieren zicht op ontwikkeling. Op deze manier toetsen en kijken we naar het totale kind en kunnen we halverwege het jaar de balans opmaken en bekijken wat uw kind nog extra nodig heeft in deze groep voor het aankomende halve jaar.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (31,25% vs 11,81% landelijk). Dit zou kunnen samenhangen met de hoge schoolweging. Desondanks blijft 14,58% van de leerlingen boven verwachting presteren, wat aansluit bij het adaptieve onderwijsconcept.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat er op school een positieve en warme sfeer heerst, pesten hoort daar niet bij. Wanneer we pestgedrag signaleren, maken wij daar werk van. We stimuleren het positieve gedrag van de leerlingen onderling en zorgen dat het probleem met respect voor elkaar wordt opgelost. Wij zetten ons in voor de lokale gemeenschap. Samen met onze samenwerkingspartners zijn wij de schakel tussen ouders, buurtgenoten en lokale organisaties. Wij dragen bij aan de ontwikkeling van de wijk en daarmee ook aan die van families, ouders en natuurlijk alle kinderen. LEES MINDER
Veiligheid
Respect & verantwoordelijkheid
Zelfvertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool Thomas van Aquinoschool voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Thomas van Aquinoschool werkt sinds 2015/2016 met Positive Behavior Support (PBS), een schoolbrede aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling. De school streeft naar een positief en veilig schoolklimaat. Een voorbeeld hiervan is de School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) die systematisch is opgezet om probleemgedrag te voorkomen en een leerklimaat te realiseren waarvan alle kinderen optimaal kunnen profiteren. De sociale ontwikkelingen van de leerlingen worden gevolgd met de klimaatschaal, een digitaal meetinstrument dat het klimaat in de klas meet in relatie tot elkaar en tot de leerkracht.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Thomas van Aquinoschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Thomas van Aquinoschool gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.