bs. De Nieuwe Van Dale
Kloosterstraat 30
4524 BL Sluis

Schoolweging

Schoolweging
31.69
Spreiding
5.89

De schoolweging van De Nieuwe Van Dale is 31,69 , met een spreiding van 5,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95.24% behaalde scores overtreft de school zowel de inspectienorm (85%) als het landelijk gemiddelde (95.23%). Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit voor alle leerlingen, inclusief extra ondersteuning voor taalzwakkere kinderen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 54.29% licht onder het vergelijkingsniveau (55.36%) voor het streefniveau. Toch overschrijdt het de signaleringswaarde van 43.5% ruimschoots, wat duidt op effectieve differentiatie in rekenen en taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke theoretische oriëntatie: 57.1% vmbo-(g)t/havo en 28.6% vwo-advies. Dit contrasteert met regionale trends waar gemiddeld 18.6% vwo-advies wordt gegeven. Praktijkonderwijsadvies (0%) blijft achter bij regionale cijfers (1.01%), passend bij de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Nieuwe Van DaleGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

66.7% van de leerlingen presteert boven advies – ruim 2.6x hoger dan landelijk (25.3%). Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11.8% nationaal). Deze resultaten verklaren de nadruk op maatwerk in het schoolondersteuningsprofiel, zoals uitgebreide doorstroomgesprekken en vwo-voorbereidingsmodules.