
Schoolweging
De schoolweging van De Meertuin is 30,28 , met een spreiding van 4,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,67% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Desondanks scoort de school net onder het vergelijkingsgemiddelde van 95,71%, wat wijst op een stevige basis met aandachtspunten voor taalvaardigheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
43,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat licht onder de inspectienorm van 45,5% blijft. In vergelijking met landelijk gemiddelde (57,30%) is er ruimte voor verbetering, vooral op rekenvaardigheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 21,74% vwo en 13,04% havo/vwo, beduidend hoger dan het regionaal gemiddelde (18,61% vwo, 10,93% havo/vwo). Praktijkonderwijsadvies (4,35%) valt hoger uit dan bij vergelijkbare scholen (1,01%), wat past bij de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Meertuin | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 171.27 | 171.27 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het leerlingvolgsysteem (LVS)KIJK! bij de kleuters De ontwikkeling van kleuters verloopt vaak sprongsgewijs. We hebben daarom gekozen voor een kind-observatiesysteem: KIJK! Met KIJK! brengen wij de ontwikkeling in kaart door observatie en registratie. KIJK! helpt ons de onderwijsbehoeften van elk kind te bepalen.Soms hebben we méér nodig dan KIJK! Dan kan het bijvoorbeeld voorkomen dat wij externe deskundigen inschakelen voor het observeren of onderzoeken van kinderen. Dit gebeurt altijd in overleg met de ouders. Cito LVS vanaf groep 3 Vanaf groep 3 nemen we een aantal keer per jaar de zgn. Cito LVS-toetsen af. LVS staat voor LeerlingVolgSysteem. Het zijn toetsen, ontwikkeld door Cito, waarmee we de ontwikkeling volgen van de leerlingen op het gebied van: - Rekenen (Rekenen & Wiskunde) - Taal (Technisch lezen, Spelling en Begrijpend lezen) Grofweg valt de eerste toetsperiode van het schooljaar eind januari / begin februari (dit zijn de zgn. midden- of M-toetsen) en de tweede toetsperiode in juni (dit zijn de zgn. eind- of E-toetsen). In sommige groepen wordt er ook op andere momenten getoetst. Zie hiervoor het toetsbeleid van De Meertuin. De Cito-scores leveren een score op die op haar beurt weer een letter oplevert. Daarmee wordt aangegeven hoe een kind scoort ten opzichte van ‘het gemiddelde Nederlandse kind’. I-V: I = 20%, II = 20%, III = 20%, IV = 20%, V = 20%
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4,76% van de leerlingen zit onder advies tegenover 11,81% landelijk. 33,33% presteert boven advies, wat aansluit bij de intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolbeleid. De combinatie van hoge doorstroom en lage onderadvisering benadrukt de zorgvuldige begeleiding.
Sociale ontwikkeling
De Meertuin is een plek waar je mag oefenen voor de echte wereld. Kinderen voelen zich ontspannen en veilig op school. Het team ondersteunt leerlingen op eigen niveau; ieder kind krijgt de aandacht die hij/zij nodig heeft. We kennen elkaar; deze basis van vertrouwen geeft de mogelijkheid om optimaal in te spelen op de behoeften van ieder kind. Er is aandacht voor het leren van vaardigheden; niet het eindresultaat, maar het leerproces staat centraal. We gebruiken de Kanjertraining als gemeenschappelijke taal om ons pedagogische klimaat neer te zetten. Het kunnen maken van eigen keuzes is hierin essentieel. Er is een positieve sfeer. We leren kinderen om naar zichzelf te kijken en trots te zijn op wat ze kunnen. LEES MINDER
Een wereld van vertrouwen
We helpen elkaar en doen mee
Samenwerken en plezier maken
Wat is de werkwijze van De Meertuin voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Meertuin werkt met de Kanjertraining, een methode die gericht is op het voorkomen of verminderen van sociale problemen zoals pesten, conflicten en sociaal teruggetrokken gedrag. Het doel is het vergroten van het welbevinden bij kinderen en jongeren. De Kanjertraining hanteert een eigen taal en maakt gebruik van petjes met vier verschillende kleuren om in gesprek te gaan over gedrag. De witte pet staat voor vertrouwen en wederzijds respect. De andere kleuren (zwart, rood, geel) worden in combinatie met de witte pet gebruikt om verschillende positieve eigenschappen en reacties te bespreken.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Meertuin om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Meertuin gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Meertuin?
De Meertuin gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.