CBS De Fontein
Westrupstraat 10
7841 AZ Sleen

Schoolweging

Schoolweging
29.16
Spreiding
5.91

De schoolweging van De Fontein Sleen is 29,16 , met een spreiding van 5,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat consistent boven de inspectienorm van 85% ligt. Dit duidt op een stevige basiskwaliteit, ook in vergelijking met andere scholen (96,37% landelijk).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

60,49% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6%. Dit overtreft regionale trends (60,51% gemiddeld) en benadrukt de focus op cognitieve ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn ambitieus: 28,57% vmbo-(g)t en 42,86% havo/vwo-advies (vs. 16,45% en 27,54% regio). Opvallend is het gelijkmatige adviespatroon (6 categorieën van 14,29%), wat een gedifferentieerde aanpak per leerling verraadt. Praktijkonderwijsadvies ontbreekt, ondanks 0,12% regionaal gemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Fontein SleenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school volgen we de ontwikkeling van de kinderen. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. methode gebonden toetsen en het IEP leerlingvolgsysteem. De toetsen worden afgenomen conform de voorschriften. Ouders worden tijdens de portfoliogesprekken geïnformeerd over de ontwikkeling van hun kind. We volgen de ontwikkeling van leerlingen voortdurend (leerkracht), maar formeel gebeurt dit bij de groeps- en leerlingbesprekingen. Tijdens deze besprekingen komen aan de orde: de ontwikkeling van de groep als geheel (en het leerkrachtgedrag) en de ontwikkeling van individuele leerlingen. De besprekingen worden gevoerd aan de hand van een agenda en geleid door de IB-er. Met betrekking tot de individuele leerlingen wordt besproken waar (en waarom) de ontwikkeling stagneert en wat de interventies (kunnen) zijn om de achterstand te verhelpen. We streven ernaar dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we uitgaan van verschillen tussen kinderen moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden dat we ons streven kunnen realiseren. Onze leerkrachten zorgen ervoor dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met behulp van het IEP LVS. Omdat we opbrengstgericht werken, vergelijken we de uitkomsten van toetsen met onze doelen (normen/verwachtingen). Op onze school stemmen we ons onderwijs en ons onderwijsaanbod af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. We werken handelingsgericht (HGW). In het onderwijsplan per vakgebied staat beschreven welke criteria en aanpak gelden voor de Plus-, Basis- of Hulpgroep, danwel voor leerlingen met een OPP. Welke leerling tot welke instructiegroep behoort, wordt vastgelegd in de instructie-niveau-kaart. Een aantal keren per schooljaar passen de leerkrachten de instructie-niveau-kaarten aan op basis van toetsen en observaties. De leerkrachten stemmen hun instructie, het aanbod en de tijd af op de kenmerken en het niveau van de leerlingen in een groep. De instructie wordt gegeven aan de hand van het model Expliciete Directe Instructie (EDI). Op CBS De Fontein maken wij gebruik van het IEP LVS. Dit leerlingvolgsysteem bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: hierdoor krijg je een beeld van wat een kind weet, maakt, hoe het kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. IEP staat namelijk voor Inzicht Eigen Profiel. Wij hebben voor de IEP toetsen gekozen omdat we zien dat ze aansluiten bij waar we in de lessen dagelijks mee bezig zijn, de vraagstelling is geen verrassing voor de kinderen. Dit motiveert kinderen om te laten zien wat ze kunnen en wie ze zijn. Onderwerpen die je boeien, zorgen er immers voor dat je herkenning hebt en gemotiveerd werkt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

84,62% zit op advies - hoger dan landelijk (62,93%). Slechts 7,69% zit onder advies, wat lager is dan de regionale norm (11,81%). De transparante doorstroomprocedure en IEP-toetsmonitoring lijken hier succesvol.

Sociale ontwikkeling

We vinden het belangrijk dat kinderen over goede sociale vaardigheden beschikken, waarbij respect voor jezelf en de ander centraal staan. Dit respect wordt verwacht van een ieder die bij onze school betrokken is.

Eigenheid

Respect

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van CBS De Fontein voor sociale ontwikkeling?

CBS De Fontein gebruikt de methode Kwink, een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL). SEL omvat vijf competenties: ik-competenties (besef van jezelf, zelfmanagement), jij-competenties (besef van de ander, relaties met anderen) en de wij-competentie (keuzes maken). Kwink zorgt ervoor dat leerlingen gedurende hun schoolloopbaan alle competenties in eigen tempo kunnen ontwikkelen. De inhoud van de lessen past bij de vijf fases van groepsdynamica die elke groep doorloopt: Forming, Norming, Storming, Performing en Adjourning.

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS De Fontein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS De Fontein gebruikt Hart en handen (IEP LVS) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Fontein?

CBS De Fontein gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.