Openbare Basisschool aan de Meule
Kromstraat 31
6133 AA Sittard

Schoolweging

Schoolweging
30.06
Spreiding
7.25

De schoolweging van Openbare Basisschool aan de Meule is 30,06 , met een spreiding van 7,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92,6% scoren leerlingen ruim boven de signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit overstijgt zelfs het vergelijkingsgemiddelde van 95,7%, wat duidt op sterke basisvaardigheden. De pedagogische aanpak voor kwetsbare leerlingen lijkt hier succesvol.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 55,8% een hoger streefniveau dan de inspectienorm van 45,5%. Dit ligt iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 57,3%, wat verklaard kan worden door de complexe leerlingenpopulatie. De focus op maatwerk in taal en rekenen blijkt effectief, maar laat ruimte voor verdere optimalisatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (31,03%), ruim boven het regionale gemiddelde van 18,61%. Daarnaast wijkt de school af met 10,34% gecombineerde vmbo-k/gt-adviezen (vs. 5,64% regio). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0%, in contrast met 1,01% bij vergelijkbare scholen. Dit onderstreept de academische ambities van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOpenbare Basisschool aan de MeuleGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Zie hiervoor hoofdstuk 4.1 van het schoolplan https://www.aandemeule.nl/bestanden/499755/schoolplan-2019-2023-vastgesteld.pdf

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

72,73% van de leerlingen zit op advies, boven het landelijk gemiddelde (62,93%). Opvallend: slechts 13,64% zit onder advies, wat lager is dan de 11,81% bij vergelijkbare scholen. Het percentage boven advies (13,64%) benadrukt de kwaliteit van het adviesproces en aansluiting bij het vervolgonderwijs.

Sociale ontwikkeling

Een veilig en fijn schoolklimaat vormt de basis voor een positieve ontwikkeling van de leerlingen. Door stil te staan bij de verschillende fases van groepsvorming en een daarbij behorend aanbod (o.a. inzet van team & klassenbouwers) streven wij naar sociale, fysieke en psychische veiligheid van de leerlingen in en om de school. Welbevinden staat niet voor niets in de basis van onze visie. Samen vastgestelde gedragsregels en kaders (schoolbreed en groepsspecifiek), betrokkenheid van leerlingen (leerlingenraad), de mogelijkheid om ontdekkend te kunnen leren en het voorbeeldgedrag van het team zorgen samen voor een prettig en werkbaar schoolklimaat. Input vanuit de leerlingenraad, het ouderpanel en natuurlijk de persoonlijk gedeelde informatie van leerlingen en ouders (live en via classdojo) geven school handvatten om het schoolklimaat in goede banen te leiden. LEES MINDER

veiligheid en vertrouwen

eerlijkheid en openheid

plezierig samenwerken

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool aan de Meule voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool aan de Meule wil leerlingen eigenaarschap geven over leren leren en gedrag door middel van het aanleren van denkgewoonten. Deze denkgewoonten, zoals denken in samenhang, reageren met verwondering, helder denken en communiceren, openstaan voor levenslang leren, humor gebruiken, creëren en innoveren, streven naar nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en flexibel denken, gegevens verzamelen, verantwoorde risico's nemen, luisteren met begrip en empathie, vragen stellen en denken over denken, vormen de basis vor de sociale ontwikkeling. De schoolnorm voor SCOL (Sociale Competentie Observatielijst) ligt op 75%. De school visualiseert de visie op sociale ontwikkeling op verschillende plekken binnen het schoolgebouw.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool aan de Meule om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool aan de Meule gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool aan de Meule?

Openbare Basisschool aan de Meule gebruikt de Leefstijl methode voor sociaal-emotioneel leren.