KC Carré
Leyenbroekerweg 105
6132 CD Sittard

Schoolweging

Schoolweging
24.48
Spreiding
5.5

De schoolweging van Carré is 24,48 , met een spreiding van 5,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau scoort met 97.07% nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde (97.34%). De school voldoet hiermee ruimschoots aan de inspectienorm van 85%, wat wijst op een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

KC Carrë behaalt met 68.69% een bovengemiddeld streefniveau (regio 66.85%) dankzij gerichte differentiatie. Dit overtreft de signaleringswaarde van 56.2%, wat duidt op effectieve onderwijsopbrengsten voor hogere presteerders.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerroutes: 39.29% vwo-advies (regio 18.61%) en 26.79% havo. VMBO-adviezen blijven beperkt (totaal 22.34%), waarbij praktijkonderwijs (1.79% vmbo-b) ver onder regionale percentages ligt. Dit profiel past bij een ambitieus onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsCarréGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de waardering van het gedrag en de prestaties willen we tot uitdrukking brengen of het kind het gestelde leerdoel heeft bereikt. Maar we doen er meer mee. We kunnen de behaalde resultaten ook vergelijken met de gemiddelde resultaten van de leerlingen van andere basisscholen in ons land. Daardoor kunnen we zien of ons onderwijs de kwaliteit heeft die wij willen bieden. Naast de toetsen die bij de methoden horen, hanteren we ook een toets-kalender voor de toetsen van bijvoorbeeld het CITO-leerlingvolgsysteem. We gebruiken daarvoor taal- ,lees- en reken­toetsen van CITO, leestoetsen en toetsen speciaal voor kleuters. Tijdens de oudergesprekken informeren de leerkrachten u over de scores per leerjaar. Daarvoor gebruiken ze de meest recente gegevens van de landelijk genormeerde toetsen uit het leerlingvolgsysteem in tabel- en grafiekvorm. Daarnaast wordt natuurlijk ook gesproken over het welbevinden van uw kind. De gegevens worden opgenomen in het groepsplan om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de behoefte van de leerlingen. De groepsplannen worden door leerkracht, twee keer per jaar, opgesteld en besproken met de intern begeleider tijdens de leerlingbespreking.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het beperkte percentage onderadvisering: 6.06% vs. 11.81% landelijk. De 33.33% leerlingen die boven advies presteren, benadrukt de kwaliteit van het adviesproces. Dit sluit aan bij de door de school genoemde 'ontwikkelingsgerichte monitoring' in hun beleid.