
Schoolweging
De schoolweging van Het Kompas Sint Philipsland is 33,26 , met een spreiding van 6,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93,33% behaalt de school het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen de kernvaardigheden voor taal en rekenen beheersen. De score ligt wel 0,55%-punt onder het vergelijkingsgemiddelde (93,89%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt 33,33% streefniveau tegen een verwachte 38,7%. Dit geeft aan dat talentontwikkeling voor gevorderde leerdoelen aandacht blijft vragen. De score ligt wel 11,6%-punt boven de signaleringswaarde, wat aantoont dat het basisniveau voldoende wordt beheerst.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een gebalanceerde mix: recent stroomde 44% door naar HAVO (2020-2021). Tegelijk valt op dat 20% van de leerlingen onder hun advies presteert in het VO, wat boven het landelijk gemiddelde (11,81%) ligt. Dit vraagt om verder onderzoek naar de aansluiting tussen advies- en doorstroomprocedures.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Kompas Sint Philipsland | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen en bespreken de resultaten tussentijds; zeker ook met de leerlingen zelf. We laten de leerlingen zien waar ze staan in hun ontwikkeling en bespreken samen met hen hoe ze verder kunnen en waar er accenten gelegd kunnen worden. Wij volgen de kinderen middels observaties, methode-toetsen en methode-onafhankelijke toetsen zoals IEP. Zo zien we of het onderwijs geholpen heeft om de doelen te halen. De leerkracht kan gelijk in zijn programma en werkwijze aanpassingen doen na het analyseren van de observaties en de verschillende toetsresultaten. Deze bevindingen worden in Leeruniek beschreven. De Intern Begeleider (IB-er) bespreekt met de leerkracht de resultaten en samen bespreken ze of er wel/niet aanpassingen nodig zijn. De IB-er en directeur bespreken deze opbrengsten ook om toekomstig beleid vast te stellen. Om elkaar scherp te houden is er ook een overleg met het bestuur-directie en IB-ers en de kwaliteitsmedewerkster van de Lithora scholen samen. Via het ouderportaal kunnen ouders de vorderingen volgen. Er worden regelmatig voortgangsgesprekken ingepland. Ouders kunnen ook zelf contact met de leerkracht opnemen en vice versa. Vanaf groep 6 zijn de leerlingen aanwezig bij de voortgangsgesprekken Zo kunnen we leren van elkaar in het belang van de leerling, want daar doen we het voor!
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20% van de leerlingen presteert onder hun schooladvies, bijna dubbel zo hoog als landelijk (11,81%). Dit contrast met de 20% die boven advies presteert, benadrukt de uitdagingen in het inschatten van leerpotentieel. De school zet in op langere termijn-monitoring via de NSCCT- en NIO-testen om deze discrepantie te verkleinen.
Sociale ontwikkeling
Onze school kijkt naar wie het kind is. Wat zijn de onderwijsbehoeften en wat zijn de kindkenmerken? Hoe is dit kind knap? Elk kind is een uniek persoon en kan uitgroeien tot de persoon zoals hij/zij bedoeld is. Daarbij wordt hij geholpen door zijn eigen sociale en cognitieve vaardigheden, ouders, leerkrachten, medeleerlingen en omgeving. Het doel is dat een kind straks zowel cognitief, maar ook sociaal-emotioneel zijn plaats zelfstandig kan innemen in de maatschappij en daar een positieve bijdrage kan leveren. Vanuit onze christelijke identiteit zien wij ieder kind als uniek schepsel van God die wij begeleiden op weg naar volwassenheid. LEES MINDER
Relatie
Autonomie
Competentie
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Het Kompas voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool Het Kompas bespreekt als team welke kernwaarden belangrijk zijn. De visie en missie van de school worden regelmatig opnieuw vastgesteld. De school sluit aan bij haar visie en missie en neemt Bijbelse waarden en normen mee via godsdienstlessen. Relatie, een goede sfeer en zelfvertrouwen zijn voorwaardelijk voor leren, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Er is veel aandacht voor groepsvorming met de programma's 'Goed van Start' en 'Kwink'. De school werkt met basisregels en klassenregels, die met de kinderen worden opgesteld, en bespreekt zaken die te maken hebben met een goede sfeer in de groep tijdens klassenvergaderingen. Het programma Kwink helpt kinderen om vaardigheden en eigenschappen te herkennen en te leren. De school sluit aan bij de meervoudige intelligentie van de kinderen. Kinderen krijgen hierdoor verantwoordelijkheid en vertrouwen in hun eigen kunnen, door middel van het keuze/planningsbord in groep 1-2 en het weekplan in groep 3 t/m 8.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool Het Kompas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool Het Kompas gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en IEP.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool Het Kompas?
Christelijke Basisschool Het Kompas gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Methode Kwink en Goed van Start.