
Schoolweging
De schoolweging van Dommelrode is 27,25 , met een spreiding van 6,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Deze score onderstreept dat de school basisvaardigheden structureel waarborgt, ook met een dalend leerlingenaantal.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 51,8%. Dit toont aan dat de school effectief inzet op het ontwikkelen van hogere taal- en rekenvaardigheden, ondanks de complexiteit van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen vertonen een tweesporenbeleid: 24% havo/vwo en 12% vwo (tegenover 10,93% en 18,61% regio), naast significante aandacht voor vmbo-leerwegen (52% van de adviezen). Het aandeel praktijkonderwijsadvies (1,01%) ligt gelijk aan regionale benchmarks, passend bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Dommelrode | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Bij BS Dommelrode hebben we als doel om kinderen te laten presteren naar hun mogelijkheden en dat we opbrengsten realiseren die leiden tot passend en succesvol vervolgonderwijs. We hebben ambitieuze doelen vastgesteld voor de kernvakken passend bij de populatie van onze school. We werken in een doorlopende leerlijn aan de SLO-doelen (https://www.slo.nl/sectoren/po/). Vanaf groep 3 worden er methodegebonden toetsen gegeven. De resultaten hiervan worden weergegeven in het rapport. We gebruiken deze methodegebonden toetsen om een goede analyse te maken van de kennis die een kind heeft opgedaan en het aanbod hierop af te stemmen. We bevorderen het eigenaarschap bij kinderen door de resultaten met hen te bespreken. Twee maal per jaar worden er voor de kernvakken adaptieve toetsen afgenomen vanuit het programma "Leerling in beeld"(voorheen CITO toetsen). De resultaten worden in het rapport met de ouders gedeeld. We monitoren door data-overleg, groepsbespreking en individuele leerlingbesprekingen de ontwikkeling van het kind/de kinderen. We bespreken daarbij of de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen en of dat ook geldt voor de individuele leerlingen. Daarnaast bekijken we of er aandachtspunten zijn die schoolbreed gelden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
71,43% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegenover 62,93% landelijk. Slechts 14,29% zit onder advies (vs. 11,81% gemiddeld), wat past bij de zorgvuldige adviesprocedure met pré-adviesgesprekken en doorstroomtoetsmonitoring.
Sociale ontwikkeling
Basisschool Dommelrode is een Vreedzame School. We streven naar: Versterking van de schoolcultuur in de richting van de school als een democratische gemeenschap. De leerling krijgt een stem en iedereen heeft de kans om mee te denken en zich verantwoordelijk en betrokken te voelen. Vergroting van sociale competentie, en vooral van vaardigheden in conflictoplossing, bij leerlingen, personeel en ouders. Verantwoordelijkheid vergroten van kinderen voor het klimaat in school en klas. Verbetering van het groepsklimaat; goede relaties binnen de groep, respect en waardering voor verschillen LEES MINDER
Veiligheid
Welbevinden en betrokkenheid
Positieve omgang met elkaar
Wat is de werkwijze van Basisschool Dommelrode voor sociale ontwikkeling?
De Vreedzame School is een belangrijk onderdeel van de werkwijze van Basisschool Dommelrode. Er is aandacht voor het sociale en emotionele klimaat in de groep en in de school. Leerlingen worden gestimuleerd om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor het klimaat op school, onder andere door middel van bemiddeling door leeftijdsgenoten. De school streeft ernaar leerlingen een stem te geven en neemt hen serieus. Dit gebeurt onder andere in de vorm van een leerlingenraad, leerlingcommissies en groepsvergaderingen. Er wordt gebruikgemaakt van een leerlingvolgsysteem voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Dommelrode om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Dommelrode gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.