
Schoolweging
De schoolweging van De Sprongh is 28,12 , met een spreiding van 5,68 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96.4% scoort de school uitstekend voor het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. De score ligt vrijwel gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (96.4% vs. 96.4%), wat duidt op effectieve basisondersteuning voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
54.8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50.1%. Toch ligt dit 6.4 procentpunt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (61.1%). Deze discrepantie vraagt om verdere analyse van het onderwijsaanbod voor meerbegaafden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig profiel: 28.6% vmbo-k en 28.6% vmbo-(g)t/havo (beide boven regiogemiddelden van 9.2% en 10.3%). Opvallend is het hoge percentage onderadvisering: 28.6% stroomt uit onder advies (vs. 11.8% landelijk). Tegelijk ontvangt 14.3% een vwo-advies, in lijn met landelijke trends (18.6%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Sprongh | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Bij Basisschool De Sprongh hebben we als doel om kinderen te laten presteren naar hun mogelijkheden en dat we opbrengsten realiseren die leiden tot passend en succesvol vervolgonderwijs. We hebben ambitieuze doelen vastgesteld voor de kernvakken passend bij de populatie van onze school. We werken in een doorlopende leerlijn aan de SLO-doelen (https://www.slo.nl/sectoren/po/). In groep 1-2 gebruiken we het volgsysteem Kijk. Hiermee registreren we de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen in groep 1 en 2. Vanaf groep 3 worden er methodegebonden toetsen afgenomen. De resultaten hiervan worden weergegeven in het rapport. We gebruiken deze methodegebonden toetsen om een goede analyse te maken van de kennis die een kind heeft opgedaan en het aanbod hierop af te stemmen. We bevorderen het eigenaarschap bij kinderen dor de resultaten met hen te bespreken. Twee maal per jaar worden er Leerling in Beeld (LIB) toetsen afgenomen waarvan de resultaten in het rapport met de ouders worden gedeeld. Nadat de uitkomsten van de Leerling in Beeld toetsen zijn ontvangen monitoren we door data-overleg, groepsbespreking en individuele leerlingbesprekingen de ontwikkeling van het kind/de kinderen. We bespreken daarbij of de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen en of dat ook geldt voor de individuele leerlingen. Daarnaast bekijken we of er aandachtspunten zijn die schoolbreed gelden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 28.6% van de leerlingen onder hun oorspronkelijke advies functioneert (ruim boven het landelijk gemiddelde van 11.8%). Dit contrasteert met 14.3% die boven advies presteert. De school benadrukt in haar beleid weliswaar maatwerk, maar deze cijfers suggereren mogelijk ruimte voor verbetering in adviseringsmethodiek.
Sociale ontwikkeling
We vinden het van groot belang dat een kind lekker in zijn vel zit en mag zijn wie hij/zij is, authentiek. Als school werken we dagelijks aan deze basisvoorwaarden. We hebben afspraken met elkaar, voeren regelmatige kind (en kind/ouder)gesprekken en gaan hierbij uit van een goede samenwerking. Kinderen hebben elkaar nodig, dienen elkaar te respecteren, leren met elkaar samen te werken en voor zichzelf op te komen. We volgen deze ontwikkeling door onder anderen onze volgsystemen KIJK (groep 1/2) en LIB (groep 3 t/m 8). LEES MINDER
Authentiek
Leren begint bij veiligheid
Zelfverantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Sprongh voor sociale ontwikkeling?
Het schooljaar bij Basisschool De Sprongh begint met de Gouden Weken, waarin veel aandacht is voor groepsvorming. De leerkrachten werken aan de hand van het pedagogisch handboek van De Sprongh, waarin het Pedagogisch Manifest is opgenomen dat de basis vormt voor al het handelen binnen de school. Het manifest bevat de volgende onderdelen: werken vanuit de betrokkenheid van leerlingen, streven naar een kritische, positieve en opbouwende houding, niemand buitensluiten, full partnerschap nastreven en verwachtingen uitspreken en afspraken nakomen. Om het manifest te versterken, zijn er 5 schoolregels. Naast de schoolregels maken de leerlingen in de verschillende groepen ook groepsregels. We volgen de kinderen op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling met behulp van het volgsysteem Zien!. Daarnaast voeren we individuele kindgesprekken. Indien nodig schakelen we de interne vertrouwenspersoon in of werken we samen met externe partners.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Sprongh om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Sprongh gebruikt Kijk! en Zien! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.