Basisschool De Bolster
Ericastraat 33
5271 KL Sint-Michielsgestel

Schoolweging

Schoolweging
25.87
Spreiding
6.26

De schoolweging van De Bolster Sint-Michielsgestel is 25,87 , met een spreiding van 6,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,4% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ver boven de verplichte 85%. Dit ligt iets onder het landelijk gemiddelde van 96,6%, maar bevestigt een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 53,8%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingspercentage van 64,0%, toont het de inspanningen voor kwaliteitsonderwijs in een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school legt sterkere nadruk op theoretische leerwegen: 27,6% vmbo-(g)t en 18,9% vwo-advies (vs. 16,5% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadviezen (3,5%) zijn hoger dan het regionale gemiddelde (1,0%), wat past bij de brede ondersteuningsvisie van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Bolster Sint-MichielsgestelGemeente AmsterdamNederland
LIB177.67175.13175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tweejaarlijks wordt op de vakken (begrijpend)lezen, rekenen/wiskunde en taalverzorging gestandaardiseerd (cito) getoetst vanaf groep 3. Op individueel, groeps- en schoolniveau worden analyses gemaakt. We kijken of de groei en ambities gehaald worden. Waar dit afwijkt wordt gekeken wat hiervan de oorzaak is en hoe hierop geïntervenieerd kan worden. De aanpassingen en acties die uit deze analyses komen worden uitgevoerd (denk aan meer leertijd, individuele begeleiding, aangepast aanbod, andere instructie etc.)

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 11,4% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11,8% landelijk. 34,1% stroomt bovengemiddeld door (vs. 25,3% bij vergelijkbare scholen), wat aansluit bij het intensieve monitoren van leerlijnen zoals beschreven in het schoolplan.