
Schoolweging
De schoolweging van De Brug Sint Maartensbrug is 31,58 , met een spreiding van 5,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 88% van de leerlingen gehaald, ruim boven de landelijke ondergrens van 85%. Hoewel dit 7,2% lager is dan het vergelijkingsgemiddelde, toont het de effectiviteit van basisondersteuning ondanks beperkte middelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
43,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets boven de signaleringswaarde van 43,5 maar beduidend lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 55,4%. Dit reflecteert de complexere leerlingenpopulatie, waarbij de school blijft investeren in maatwerkonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerroutes: 37,5% havo en 37,5% vwo-advies, samen 75% hoger onderwijs. Dit contrasteert met regionale cijfers waar 34,5% naar havo/vwo doorstroomt. Opvallend is het ontbreken van vmbo-b/k adviezen, terwijl dit landelijk 9,7% beslaat. De school hanteert een kansrijk adviesmodel waarbij motivatie en werkhouding zwaar meewegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Brug Sint Maartensbrug | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Binnen ons onderwijs op De Brug is oog voor verschillen. Kinderen die meer kunnen, krijgen meer uitdagende opdrachten. Kinderen die moeite met bepaalde leerstof hebben, krijgen extra instructie en/of oefenstof. Soms is het nodig het aanbod aan te passen. Het signaleren van deze behoeftes gebeurt aan de hand van observaties, methodetoetsen en/of methode onafhankelijke toetsen, zoals de IEP-toetsen. Na toetsing volgt een periode van handelen. Dit handelen staat beschreven in de dagplanning en de leerlingkaart. De leerkracht zorgt er binnen zijn klassenorganisatie voor dat er tijd is voor kinderen die extra zorg nodig hebben. In de praktijk kun je in alle groepen situaties zien waarbij de leerkracht met een klein groepje of met een individueel kind werkt. Er wordt soms ook buiten de groep extra ondersteuning geboden. Daarnaast volgen wij de ontwikkeling door middel van het IEP LeerlingVolgSysteem (LVS). Deze toetsen worden op twee momenten in elk schooljaar afgenomen in de groepen 3 tot en met 8. Het IEP-LVS gaat uit van de ontwikkeling van een individueel kind: dat betekent toetsen op het moment dat het kind daar aan toe is en een waardering van de toets gericht op de vaardigheden die een kind beheerst, niet hoe het presteert ten opzichte van een landelijk gemiddelde. Groep 1/2 wordt gevolgd met het leerlingvolgsysteem KIJK!. De leerkracht observeert de kinderen dagelijks tijdens betekenisvolle speel- en werkmomenten. De leerkracht maakt hiervan aantekeningen in Kijk! De leerkracht registreert 2x per jaar; januari en juni, op basis van de observaties, de totale ontwikkeling van elk kind (individueel rapport). In het individueel rapport kun je de vooruitgang van het kind zien door het kind te vergelijken met zichzelf (eerdere registraties) en met wat van een kind van die leeftijd verwacht mag worden. De leerkracht heeft regelmatig contact met de intern begeleider over de groep en de kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte. Hiernaast bestaat ook nog de mogelijkheid om een leerling te bespreken tijdens een Intern OT. Hierbij overlegt het team over de kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Mocht blijken dat school meer hulp nodig heeft bij de juiste ondersteuning dan is er een Ondersteuningsteam (OT). Dit OT komt ongeveer vijf keer per schooljaar bijeen. Hierbij zijn altijd aanwezig: de directeur, de groepsleerkracht, de intern begeleider, de ouders, een orthopedagoge van de Onderwijsversterkers en indien nodig een extern deskundige. Deze laatste kan zowel door school als door de ouders worden uitgenodigd. Het doel van een OT is te komen tot een gezamenlijk plan van aanpak en besluiten over de te nemen vervolgstappen om uw kind zo optimaal mogelijk te kunnen begeleiden. Er kan bijvoorbeeld besloten worden tot een onderzoek of aanvraag van een arrangement. De ‘gouden driehoek’ kind-school-ouders is hierbij van wezenlijk belang om de begeleiding zo goed mogelijk te laten verlopen. Het is fijn wanneer school en ouders op één lijn te zitten, hierdoor voelt het kind zich door beiden ondersteund en gestimuleerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
87,5% van de leerlingen blijft op adviesniveau, significant boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 12,5% zit onder advies, wat aansluit bij het beleid voor realistisch advies. De afwezigheid van 'boven advies'-resultaten benadrukt de zorgvuldige advisering waarbij leerlingen maximaal worden uitgedaagd binnen hun capaciteiten.
Sociale ontwikkeling
Visie: Alle kinderen moeten zich in hun basisschoolperiode op de Brug veilig voelen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Veiligheid is de basis om goed tot werken en ontwikkeling te komen. Er zijn diverse kwaliteitskaarten ontwikkeld om duidelijk maken welke afspraken er zijn om onze leerlingen een veilig en ondersteunend leefklimaat te bieden; In de Kwaliteitskaart Sociale Veiligheid leggen we vast hoe we de sociale veiligheid van de leerlingen monitoren, de resultaten Sociale Veiligheidsmonitor en hoe we toezicht houden. In de kwaliteitskaart Pedagogische huisstijl staat alles over pedagogisch tact welke voor ons het fundament is waaruit wij werken. In de Kwaliteitskaart Sociaal Emotionele Ontwikkeling staat beschreven welke werkwijze wij inzetten als preventief kader tegen pesten. Daarnaast hebben we de kwaliteitskaart Omgaan met pestgedrag. Uitgangspunten; Onderwerpen als veiligheid en het omgaan met elkaar en de aanpak van ruzies komen aan de orde bij de Grip op de groep Als school stellen we hoge eisen aan de pedagogische kwaliteiten van leerkrachten. Leerkrachten en ouders zijn voorbeelden voor kinderen. Wij werken volgens de theorie pedagogisch tact. Hierbij stimuleren wij in alle situaties gewenst gedrag bij alle leerlingen en medewerkers. Ongewenst gedrag wordt niet geaccepteerd. De school beschikt over een gedragscode voor medewerkers (zie kwaliteitssysteem stichting SURPLUS) en hanteert schoolafspraken. Deze kwaliteitskaarten zijn levende documenten. Dit betekent dat de borging ervan jaarlijks terugkomt in het schooljaarplan van De Brug. LEES MINDER
Veiligheid
Verbondenheid
Pedagogisch tact als fundament
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Brug voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Brug biedt werkvormen aan waarin kinderen sociale vaardigheden kunnen oefenen en van elkaar leren, zoals groepsgesprekken. De school hecht aan een fijne en veilige sfeer. De vijf pijlers van de school vormen de basis voor het handelen en aanbod. Voor de registratie van de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt op de Brug KIJK! en het IEP Hart en Handen gebruikt. Groep 3 t/m 8 vult jaarlijks de vragenlijst 'IEP hart & handen' in. Leerlingen van groep 6, 7 en 8 vullen de 'Monitor Sociale Veiligheid' in. Bij de start van het schooljaar vinden startgesprekken plaats en er worden drie keer per jaar oudergesprekken gepland.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Brug om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Brug gebruikt de volgende registratievormen: Kijk!, IEP Hart en Handen (groep 3 t/m 8) en de Sociale Veiligheidsmonitor (Vensters en DUO).
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Brug?
Openbare Basisschool De Brug gebruikt de volgende methoden: Gouden en Zilveren weken, Pedagogisch Tact en bronnen als Grip op de Groep.