
Schoolweging
De schoolweging van De Zwerm is 29,65 , met een spreiding van 5,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, vergelijkbaar met het nationale gemiddelde (95,9%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat boven de inspectienorm van 47,1% ligt. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe populatie hogere ambities weet te realiseren, hoewel het percentage lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (57,8%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 27,3% havo/vwo-advies (vs. 10,9% regio) en 27,3% vmbo-(g)t. Opvallend is het volledige ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, tegenover 1,01% in de regio. De brede spreiding (van vmbo-k tot havo/vwo) sluit aan bij de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zwerm | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.14 | 177.51 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij analyseren de opbrengsten naar aanleiding van de Cito-toetsen op kindniveau en beschrijven de onderwijsbehoeften in het groepsplan. Zo nodig wordt er een handelingsplan of ontwikkelingsperspectief opgesteld. Daarnaast maken wij trendanalyses op groeps- en schoolniveau, waarbij we op zoek gaan naar de mogelijke oorzaken. Als we de oorzaken helder hebben maken we een plan van aanpak. De halfjaarlijkse trendbespreking (met het hele team) is vastgelegd in het vergaderschema.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling stroomt onder advies door (vs. 11,8% landelijk). Maar liefst 88,9% blijft op adviesniveau, wat een realistische advisering suggereert. De 11,1% die boven presteert, sluit aan bij de schoolvisie om doorlopende ontwikkeling centraal te stellen.
Sociale ontwikkeling
Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. LEES MINDER
Vertrouwen
Veiligheid
Rust
Wat is de aanpak van De Zwerm op het gebied van sociale ontwikkeling?
De Zwerm werkt met de Kanjertraining om onderling vertrouwen in groepen te bevorderen. Vertrouwen creëert rust in de klas, stimuleert sociale veiligheid en zorgt voor een prettig schoolklimaat. De Kanjertraining bestaat uit lessen en oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden of te verbeteren. Kernwoorden zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid.
Welke registratievormen gebruikt De Zwerm om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Zwerm gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Zwerm?
De Zwerm gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.