
Schoolweging
De schoolweging van Maria Goretti is 28,64 , met een spreiding van 5,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.72% score ligt het fundamenteel niveau ver boven de inspectienorm van 85% (+13.7%). Dit is ook 2.35% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96.37%). De school garandeert hiermee dat vrijwel alle leerlingen kernvaardigheden voor taal en rekenen beheersen, een sterke basis voor doorstroom naar het VO.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overschrijdt haar streefniveau met 53.85% tegen een verwachte 48.6%. Dit toont aan dat ruim de helft van de leerlingen hogere cognitieve doelen behaalt, ondanks een landelijke achterstand van 6.66% ten opzichte van vergelijkbare scholen (60.51%). De focus op maatwerk, zoals beschreven in het onderwijsplan, lijkt hier vruchten af te werpen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweespalt: 44.44% vmbo-(g)t advies (vs. 16.45% regio) naast 33.33% havo/vwo en 11.11% vwo (gezamenlijk 44.44%, vergelijkbaar met regionaal gemiddelde). De hoge vmbo-(g)t focus past bij de landelijke trend van praktijkgericht leren, terwijl het dubbele percentage havo/vwo+ t.o.v. vergelijkbare scholen (44.44% vs. 39.61%) de aanwezigheid van een talentgroep aangeeft.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Maria Goretti | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.13 | 177.57 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We vinden dat de leerlingen de mogelijkheden waarover zij beschikken zo volledig mogelijk moeten benutten. Met andere woorden: “Eruit halen wat er in zit”. De ontwikkeling van ieder individueel kind wordt nauwgezet gevolgd. Dit realiseren we via een systeem van observeren, signaleren, analyseren, voorbereiden en uitvoeren van oplossingen. Dit belangrijke proces controleren we door middel van methodegebonden toetsen en de toetsen van het leerlingvolgsysteem "Leerling in beeld". In groep 8 wordt de Doorstroomtoets gehanteerd. In groep 1/2 gebruiken we het registratiesysteem "Mijn Kleutergroep" om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen. Toetsresultaten verschillen van jaar tot jaar, afhankelijk van de mogelijkheden van de leerlingen. De gegevens van de toetsen van de groepen, de zogenoemde tussenopbrengsten, leiden eveneens tot het maken van nieuw beleid. De ouders ontvangen informatie over de toetsresultaten en de daaruit voortvloeiende activiteiten. De uitkomsten hiervan gebruiken we bij de verdere ontwikkeling van de school. Voor de ontwikkeling van de school gebruiken we managementrapportages, instrumenten voor kwaliteitszorg, tevredenheidsonderzoek en het inspectierapport. Zo blijven we steeds bezig met de vernieuwing van het onderwijs.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het volledige ontbreken van onderadvisering (0% vs. 11.81% landelijk). Met 77.78% op advies en 22.22% boven advies presteert de school 10.85% beter dan vergelijkbare scholen op doorstroomnauwkeurigheid. Dit onderstreept de effectiviteit van het zorgvuldige adviesproces met voorlopige advisering in groep 7.
Sociale ontwikkeling
Zelfvertrouwen moet van jongs af aan ontwikkeld worden. Ouders en school hebben hierin een gezamenlijke opdracht. Dit zelfvertrouwen wordt ontwikkeld door te kunnen oefenen, door fouten te mogen maken, vertrouwen te krijgen dat ‘je het wel kunt’. Het mogen dragen van verantwoordelijkheden, ook over het eigen leerproces. Wij werken actief aan een positief schoolklimaat, waarbij gedrag meer gestuurd wordt vanuit een positieve reactie; het (leren) geven van complimenten. Werken vanuit de krachten, de talenten van kinderen. De wereld ontdekken en je daarbij niet uit het veld laten slaan kan alleen vanuit een veilige omgeving. Het natuurlijk beleven in en om de school is één van de kernpunten van onze school. Goed omgaan met de wereld kan alleen als je goed om kunt gaan met elkaar. Dit leren de kinderen spelenderwijs en door lessen rond sociaal emotionele vorming. Hiervoor gebruiken we de methode ‘KiVa’. Het wordt als een gezamenlijke verantwoordelijkheid beschouwd dat kinderen zich veilig voelen, daarom worden de (samen met de kinderen opgestelde) school- en klassenregels gehandhaafd. KiVa biedt hierbij duidelijkheid aan iedereen. Tussen alle betrokkenen: kinderen, ouders en team, moet er een open, respectvolle relatie zijn. Ouders en leerkrachten zijn partners in het opvoeden van hun kinderen en trekken hierin gezamenlijk op. Vertrouwen in elkaars deskundigheid, goede communicatie en een open luisterhouding zijn voorwaarden om tot een optimale situatie te komen als het gaat om de ontwikkeling van het kind LEES MINDER
Zelfvertrouwen
Omgaan met wereld en de ander
Zorg voor alle betrokkenen
Wat is de werkwijze van Basisschool Maria Goretti voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Maria Goretti werkt in de groepen 1 tot en met 8 met het programma KiVa. Door middel van halfjaarlijkse vragenlijsten bij leerlingen vanaf groep 3 wordt onderzocht of pestgedrag op school aanwezig is of is veranderd. Ook wordt hiermee inzicht verkregen in het welbevinden van de leerlingen.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool Maria Goretti om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Maria Goretti gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: KiVa en Mijn Kleutergroep.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Maria Goretti?
Basisschool Maria Goretti gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.