Christelijk Kindcentrum De Wiedewereld
Kloosterweg 32
8326 CE Sint

Schoolweging

Schoolweging
30.78
Spreiding
4.69

De schoolweging van De Wiedewereld is 30,78 , met een spreiding van 4,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98.3% behaalde fundamentele niveaus overtreft de school ruimschoots zowel de landelijke norm (85%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95.7%). Dit benadrukt een sterke basiskwaliteit, vooral opvallend gezien de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 30.78).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de school-specifieke signaleringswaarde van 45.5%. Hoewel dit 9.4 procentpunt lager ligt dan vergelijkbare scholen, toont het een effectieve aanpak voor deze leerlingenpopulatie. De focus op ontwikkelingsvolgsystemen vanaf groep 6 draagt waarschijnlijk bij aan dit resultaat.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een tweedeling: 36.8% vmbo-(g)t en 26.3% havo adviseren een theoretische leerweg, terwijl 5.3% vso en 5.3% vmbo-b juist praktischer uitstromen. De school adviseert 5x vaker vmbo-k dan de regio (15.8% vs. 9.2%), mogelijk door het intensieve monitoren van kindkenmerken zoals faalangst en planningsvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe WiedewereldGemeente AmsterdamNederland
199.72199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van het kind in beeld te brengen, maken we onder andere gebruik van observatie-instrumenten en toetsen. Bij de kinderopvang wordt de ontwikkeling van de kinderen bijgehouden in "Parnassys leerlijnen jonge kind" middels het kindvolgsysteem in KidsKonnect. Op school registeren we de ontwikkeling van kleuters in Onderbouwd. Vanaf leerjaar 3 maken wij onder andere gebruik van niet-methodegebonden toetsen van "CITO In Beeld" om de ontwikkeling van de kinderen te volgen. De toetsen worden geanalyseerd en op basis van deze analyses wordt het vervolgaanbod voor de kinderen bepaald. Vanaf groep 4 jaarlijks wordt de NSCCT afgenomen, omdat wij het belangrijk vinden de resultaten van een kind te vergelijken met zijn capaciteiten. In de opvang bespreekt de Teamleider opvang 2 keer per jaar de voortgang van de kinderen met de mentoren. In het onderwijs Zijn er 4 maal per jaar groepsbesprekingen, waarin de Intern begeleider de voortgang van de kinderen met de leerkrachte bespreekt. Tussen opvang en onderwijs zorgen we voor een warme en zorgvuldige overdracht van informatie en gegevens.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

75% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62.9%). Opvallend is het relatief hoge percentage onderadvisering (18.8% vs. 11.8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de schoolweging. De lage bovenadviseringsscore (6.3%) suggereert een zorgvuldige adviesvorming, zoals beschreven in het traject met voorlopige adviezen vanaf groep 7.

Sociale ontwikkeling

“Samen leren leven” is de kern van onze samenleving en daarom een belangrijk onderdeel van onze Expeditie. Om de kinderen voor te bereiden op de maatschappij van vandaag en morgen is een brede, persoonlijke ontwikkeling van belang. Naast kennis over en inzicht in de samenleving, willen wij de kinderen van jongs af aan leren om samen te werken, creatief en kritisch na te denken, informatie te kunnen vinden en verwerken en mediawijs te worden. Vanuit onze christelijke visie willen we op Kindcentrum de Wiedewereld kinderen stimuleren om positief in het leven te staan, respect voor elkaar te hebben, oprecht naar elkaar te luisteren en zorg te dragen voor zichzelf, elkaar en onze mooie omgeving. LEES MINDER

Vertrouwen

Wederzijds respect

Zorg voor elkaar

Wat is de werkwijze van Christelijk Kindcentrum De Wiedewereld voor sociale ontwikkeling?

Een goed en veilig pedagogisch klimaat is essentieel. De Kanjertraining wordt gebruikt om dit te realiseren. In alle groepen wordt aandacht besteed aan de sociaal emotionele ontwikkeling. Aan het begin van het schooljaar worden activiteiten vanuit de Gouden Weken aangeboden om een goede groepsvorming te stimuleren. Elke schooldag start met een check-in. Er worden thema- en gastlessen gehouden rond onderwerpen als sociale media, groepsdruk, jeugd en gezondheid. Burgerschapsvorming draagt bij aan de ontwikkeling van de kinderen op sociaal emotioneel gebied. Het Kindcentrum vindt het belangrijk om nauw samen te werken met de ouders. Dit kan in de vorm van Ouderavonden over Respectvol omgaan met elkaar, de Kanjertraining of Sociale media. De driehoek-gesprekken met kind, ouders en leerkracht zijn ook belangrijk.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijk Kindcentrum De Wiedewereld om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijk Kindcentrum De Wiedewereld gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijk Kindcentrum De Wiedewereld?

Christelijk Kindcentrum De Wiedewereld gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.