
Schoolweging
De schoolweging van Sint Gertrudis is 26,53 , met een spreiding van 6,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,44% scoren vrijwel alle leerlingen op het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit, mede door de focus op 'gedegen advisering' zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,41% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51,8%. Dit illustreert de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, vooral gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 26,53). De score ligt echter 6,9% onder het regionaal gemiddelde, mogelijk door de brede adviesrange.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweespalt: 50% VMBO-kader/TL en 50% HAVO/VWO. Opvallend is het hoge aandeel vwo-adviezen (33,3% vs. 18,6% landelijk). Tegelijkertijd geeft 16,7% vmbo-b/k advies, wat boven regionale percentages ligt (4-5%). Dit weerspiegelt de combinatie van kansrijk adviseren en een diverse populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Eijsden-Margraten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Middels onze gesprekkencyclus waarbij de leerlingen en hun ouders minimaal drie keer per schooljaar in gesprek gaan met de leerkracht, worden de onderwijsbehoeften van de leerling besproken en geëvalueerd. We volgen de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen met behulp van de vragenlijst van Leerling in Beeld en Stoeltjesdans. Opvallendheden worden besproken met de leerlingen en hun ouders. Van hieruit kunnen nieuwe doelen gesteld worden. Didactisch worden de leerlingen gevolgd middels methode gebonden toetsen, observaties en de niet-methodetoetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito Leerling in Beeld. Dit systeem gebruiken we sinds 2022. Naar aanleiding van de methode gebonden toetsen en de observaties die tijdens de lessen plaatsvinden, worden aanpassingen gedaan in het lesaanbod indien nodig. De leerkrachten zetten de tussentijdse evaluatiegegevens van de methode toetsen, de observaties en de niet gebonden toetsen van Cito Leerling in Beeld in het groepsoverzicht middels een analyse en stellen het overzicht zo nodig bij en passen het onderwijs hierop aan. Twee maal per jaar evalueren wij met het team de gegevens vanuit het leerlingvolgsysteem van Cito. Verder vinden 2 keer per jaar voortgangscontrole besprekingen plaats met de intern begeleider over de hele groep evenals leerlingbesprekingen op individueel niveau die ook 2 keer per jaar plaatsvinden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
42,86% presteert boven advies - bijna dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde. Slechts 14,29% zit onder advies, tegen 11,81% landelijk. Deze scores onderstrepen het 'doorlopend ontwikkelperspectief' uit het schoolbeleid, waarbij leerlingen structureel boven verwachting presteren.
Sociale ontwikkeling
Op onze school werken wij volgens onze visie: "Ik heb vertrouwen in mezelf en in jou, ik denk mee en ik tel mee, ik kan leren en ik wil leren, ik ga en sta voor gezond." Als motto hebben we: ‘Ik, jij, wij; samen bouwen wij aan de maatschappij!’ Deze visie loopt als een rode draad door ons dagelijks handelen. We benaderen de kinderen op een positieve, respectvolle manier en hebben eigenaarschap in een hoog vaandel staan. We leren kinderen bijvoorbeeld om op te komen voor zichzelf, aan te geven wanneer een situatie anders kan, open en eerlijk te communiceren of respectvol met elkaar om te gaan. Doordat we hier al vanaf groep 1 mee starten hebben we geen methode nodig die de kinderen leert hoe met elkaar om te gaan. Vanuit de kinderen zelf, ouders en inspectie ontvangen wij hier zeer goede reacties op. LEES MINDER
Verantwoordelijk
Vertrouwen - Veilig
Wederzijds respect
Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Gertrudis voor sociale ontwikkeling?
De kinderen ervaren dat de leerkrachten op dezelfde manier handelen. Ze leren zelf actie te ondernemen als ze een situatie willen veranderen, dit betreft het oplossen van een conflict, extra werk vragen om meer te oefenen, of ter uitdaging. Kinderen organiseren de vieringen en bepalen mee wat de inhoud van de schoolactiviteit wordt. Met de leerlingenraad wordt schoolbreed gekeken naar beleidsaspecten waar zij hun mening over mogen geven. Kinderen mogen meedenken in hoe we het onderwijs vormgeven. Zo zorgen we er samen voor dat het onderwijs aantrekkelijk blijft en de kinderen zich steeds ontwikkelen in hun zone van de naaste ontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sint Gertrudis om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Sint Gertrudis gebruikt de Sociaal emotionele vragenlijst 'Leerling in Beeld' en de stoeltjesdans om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Sint Gertrudis?
Basisschool Sint Gertrudis werkt momenteel niet volgens een specifieke methode voor sociaal-emotioneel leren.