
Schoolweging
De schoolweging van De Lindekring is 28,03 , met een spreiding van 5,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92.9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij een dalend leerlingenaantal. De score ligt wel iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 96.4%, wat mogelijk samenhangt met de hogere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 50.1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, ondanks de complexe leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 61.1%, wat aantoont dat De Lindekring dichtbij het regionale niveau presteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 50% havo en 10% vwo-advies, wat ruim boven het regionale gemiddelde ligt (16.1% havo, 18.6% vwo). Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-kader adviezen (20% vs. 9.2% regio), wat past bij de combinatie van praktijkgericht Jenaplanonderwijs en theoretische ambitie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2022-2023
Toets | De Lindekring | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toetsen en tussenresultaten We toetsen onze leerlingen elk half jaar op de onderdelen technisch lezen, begrijpend lezen (vanaf eind groep 3), spelling en rekenen. Na elke afname bekijken leerkrachten en intern begeleiders de resultaten op individueel niveau en op groepsniveau. Vervolgens bespreken zij welke interventies er eventueel nodig zijn. Ons doel is steeds opnieuw afstemmen op de onderwijsbehoeften van een individueel kind en/of een groep. Op schoolniveau analyseren we twee keer per jaar de algemene resultaten. Die analyse dient als basis voor nieuwe ontwikkelplannen. Naast de methodegebonden toetsen nemen we in elke groep Cito-toetsen af en gebruiken we het Leerling- en Onderwijsvolgsysteem (Leerling in Beeld). in groep 8 maken leerlingen de papieren versie van de IEP-toets en de ontwikkeling van kleuters volgen we middels digikeuzebord.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20% van de leerlingen presteert onder advies, wat bijna verdubbeld is ten opzichte van het landelijk gemiddelde (11.8%). Tegelijk scoort 20% boven advies, wat de potentie van de leerlingen benadrukt. Deze polarisatie kan samenhangen met de hoge spreiding in schoolweging (5.53), waarbij de school zowel zeer sterke als kwetsbare leerlingen bedient.
Sociale ontwikkeling
De Lindekring is in alle opzichten een open en transparante school. Veiligheid staat voorop en binnen duidelijke kaders krijgt iedereen de ruimte om zichzelf te zijn. Daardoor krijgen kinderen de zekerheid dat ze nooit afgewezen worden om wie ze zijn. Sterker nog: we vieren de verschillen en koesteren de overeenkomsten! Alles is bespreekbaar, en ieder kind wordt écht gezien en écht gehoord. Als team stralen we nieuwsgierigheid uit. We zijn nieuwsgierig naar leerlingen, naar ouders en naar de omgeving waarin wij ons samen bevinden. Complimenten geven vinden we belangrijk en fouten maken mag. Feedback helpt ieder van ons verder en we gaan met respect en verantwoordelijkheid met elkaar om. Als school zijn we actief onderdeel van de gemeenschap waarmee we ons verbonden voelen. We staan met toewijding, humor en warmte klaar voor iedereen die bij ons binnenkomt. LEES MINDER
Samenleven
Samenwerken
Verantwoorden
Wat is de werkwijze van Jenaplanschool De Lindekring voor sociale ontwikkeling?
Jenaplanschool De Lindekring werkt vanuit de positieve psychologie. Leerlingen krijgen inzicht in de invloed van hun emoties op hun functioneren, wat hun zelfkennis bevordert en hun sociale vaardigheden verbetert. Vier thema's staan centraal: zelfbeeld, zelfcontrole, gevoelens en problemen oplossen. Het thematisch werken bevordert samenwerking, planning en organisatie. Aan het begin van het schooljaar worden groepsafspraken gemaakt voor een veilig klimaat. In november wordt Viseon afgenomen in de midden- en bovenbouw, een leerlingvolgsysteem voor sociale competentie, welbevinden en sociale veiligheid. Leerkrachten bespreken de resultaten met kind en ouders, en maken eventueel nieuwe afspraken om leerlingen eigenaar te maken van hun ontwikkelproces.
Welke registratievorm(en) gebruikt Jenaplanschool De Lindekring om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Jenaplanschool De Lindekring gebruikt Leerling in Beeld en digikeuzebord om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jenaplanschool De Lindekring?
Jenaplanschool De Lindekring gebruikt Jenaplanonderwijs als methode voor sociaal-emotioneel leren.