
Schoolweging
De schoolweging van De Meridiaan Simpelveld is 28,15 , met een spreiding van 6,03 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 98,8% van de leerlingen gehaald, ruim boven de inspectienorm van 85% en 2,4% hoger dan vergelijkbare scholen. Deze score onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, in lijn met de beschreven 'vaste didactische structuur' in de schoolgids.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 69,3% leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de signaleringswaarde van 48,6%. Dit is 14% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (60,5%), wat wijst op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs. De focus op maatwerk blijkt ook uit het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 42,5% van de leerlingen een havo/vwo- of vwo-advies (15% vwo + 27,5% havo/vwo), significant hoger dan de regionale norm (29,5%). Tegelijkertijd valt 2,5% van de adviezen onder praktijkonderwijs, wat aansluit bij de iets boven gemiddelde schoolweging. Deze combinatie past bij een inclusieve aanpak met hoge ambities.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Meridiaan Simpelveld | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten worden twee keer per jaar geëvalueerd door middel van een uitgebreide schoolzelfanalyse. Dit gebeurt door onze specialisten +IB'er. Zo peilen wij of we op koers zitten voor wat betreft onze gestelde schoolnormen. Zijn wij tevreden? Wanneer zijn wij tevreden? Passen de resultaten bij onze schoolpopulatie? Hoe passen wij ons onderwijs aan? Waar is aandacht nodig? Zijn er vervolgstappen nodig enz. Met de tussenresultaten bekijken we hoe we onze kinderen indelen (aanpak 1, verlengde instructie, aanpak 2 basisinstructie, aanpak 3 verkorte instructie). Binnen deze aanpak proberen we de halfjaarlijkse groeps- en individuele doelen te bereiken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het relatief hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (22,2% vs. 11,8% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de brede adviesrange. Toch scoort 55,6% op adviesniveau, vergelijkbaar met andere scholen. De school zet in op nazorg via een doorstroomcoördinator, zoals beschreven in het zorgplan.
Sociale ontwikkeling
We meten op diverse manieren hoe prettig, veilig en sociaal vaardig de kinderen zich voelen. Over de percentages zijn we heel tevreden. Toch realiseren wij ons dat er altijd kinderen zijn waar dit niet voor geldt. Ook deze kinderen willen we veiligheid in hun sociale context bieden. Via de SEO vragenlijst van LiB (cito) beoordeelt de leerkracht de kinderen op sociale competenties. Wij scoren boven de norm van de inspectie. Naast de leerkracht beoordelen ook de leerlingen van groep 6-7-8 zichzelf. Hoewel de inspectie dit eigen oordeel niet meeneemt, zitten we ook volgens inschatting van de leerlingen ruim boven de norm. In schooljaar 2022-2023 hebben we ook een tevredenheidspeiling onder de leerlingen uitgevoerd. Zie bijlage. De resultaten hiervan vindt u ook op www.scholenopdekaart / Bs De Meridiaan Simpelveld / Waardering en op de website van de school, www.bsdemeridiaan.nl. Tenslotte gebruiken we ook de onderzoeken van de onderwijsmonitor Limburg in groep 8 om te monitoren. LEES MINDER
Veiligheid basis voor leren
Respect vinden we fijn
Wij boven jij
Wat is de werkwijze van Basisschool de Meridiaan voor sociale ontwikkeling?
Basisschool de Meridiaan werkt vanuit rust en respect. De school houdt goed zicht op de leerlingen en accepteert geen negatief gedrag. De school is zuinig met straffen en gul met belonen. Pesten wordt direct bespreekbaar gemaakt. De school realiseert zich dat niet ieder kind een basis meekrijgt van sociale kennis en vaardigheden. In schooljaar 2022-2023 is een werkgroep gestart met de sociale veiligheid van de leerlingen en oriënteert zich op een nieuwe methodiek om dit te verbeteren. Naar verwachting zal deze methode in schooljaar 2023-2024 gebruikt gaan worden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Meridiaan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Meridiaan gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst, Leerlijnen van Parnassys (groepen 1 en 2) en SEO LiB (Cito) (groepen 3 t/m 8).
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Meridiaan?
Basisschool de Meridiaan gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten en KWINK.