
De resultaten van Basisschool de Plakkenberg in Silvolde
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Plakkenberg, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool de Plakkenberg bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool de Plakkenberg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald: Sterke Basis voor Elke Leerling
Basisschool de Plakkenberg legt een ijzersterke basis met het fundamenteel niveau. Dit niveau, gericht op essentiële taal- en rekenvaardigheden, is cruciaal voor de ontwikkeling van elke leerling. Onze school streeft ernaar dat alle leerlingen dit basisniveau beheersen aan het einde van groep 8, zoals aanbevolen door de onderwijsinspectie. Het behalen van dit fundament is essentieel voor een succesvolle doorstroming naar het voortgezet onderwijs. Met 93.94% van onze leerlingen die het fundamentele niveau halen, overtreffen we ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit toont de effectiviteit van ons onderwijs en de inzet van ons team.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Overstegen: Ambitieus Onderwijs voor Toekomstig Succes
Bij Basisschool de Plakkenberg kijken we verder dan het basisniveau. We stimuleren onze leerlingen om ook het ambitieuze streefniveau te behalen, wat een voorbereiding biedt op verdere academische uitdagingen. Dit hogere niveau wordt bepaald op basis van de specifieke leerlingpopulatie van onze school, met als doel maximale groei voor iedere individuele leerling. Met 44.24% van onze leerlingen die het streefniveau bereiken, laten we zien dat we leerlingen uitdagen en ondersteunen om hun volledige potentieel te benutten. Dit resultaat, hoewel onder de specifieke signaleringswaarde van 43.5%, weerspiegelt onze focus op brede ontwikkeling en individuele begeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Plakkenberg?
Ontdek het schooladvies traject op Basisschool de Plakkenberg in Silvolde. Wij begeleiden leerlingen van groep 7 en 8 zorgvuldig naar het voortgezet onderwijs. Ons team van leerkrachten, de directie en de intern begeleider werken nauw samen om een breed en passend schooladvies te formuleren. Dit proces start in groep 7 met een brede advisering, waarbij we streven naar een dubbel advies waar mogelijk. De Kijkrichting Voortgezet Onderwijs wordt schoolbreed gedragen en wordt in juni vastgesteld na overleg met alle betrokkenen. Dit advies wordt meegenomen naar groep 8, waar we het gesprek aangaan met ouders en leerlingen. In groep 8 bieden we een gedetailleerd informatieprogramma, inclusief informatieavonden in september en een proeftoets in januari om leerlingen voor te bereiden op de CITO-toetsen. De definitieve adviezen worden in maart bepaald na de doorstroomtoets, waarbij we ook heroverwegingen maken op basis van de resultaten. Ouders worden gedurende dit hele proces betrokken en geïnformeerd, met specifieke gesprekken en de mogelijkheid tot heroverweging van het advies. Uw kind aanmelden voor het voortgezet onderwijs doet u zelf, met de ondersteuning van ons schooladvies.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool de Plakkenberg
Bij Basisschool de Plakkenberg staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind centraal. Wij streven ernaar dat alle leerlingen met plezier naar school gaan en zich veilig en gewaardeerd voelen in onze schoolomgeving. Dit bevordert een positieve leerervaring en een gezonde persoonlijke groei. Om dit te realiseren, monitoren we de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen jaarlijks met behulp van het Scol-instrument. Uit de resultaten blijkt dat minimaal 75% van onze leerlingen sociaal competent is, wat aangeeft dat ze goed kunnen omgaan met leeftijdsgenoten en de schoolregels respecteren. Bovendien toont het Scol-instrument aan dat minimaal 95% van de kinderen zich veilig voelt op school, een essentieel fundament voor leren en welzijn. Daarnaast voeren we tweejaarlijks een welzijns- en veiligheidsonderzoek uit onder leerlingen van groep 6 tot en met 8. De uitkomsten hiervan laten zien dat de gemiddelde waardering voor onze school minimaal gelijk is aan het landelijke gemiddelde, wat onze inzet voor een positieve schoolcultuur onderstreept. Voor een gedetailleerd inzicht in onze methoden, maken we gebruik van specifieke instrumenten. Scol wordt tweemaal per jaar afgenomen, zowel in het najaar als in het voorjaar, waarbij leerkrachten in de onderbouw en leerlingen in de bovenbouw de vragenlijsten invullen. In het najaar gebruiken we ook een sociogram om de sociale posities binnen de groepen in kaart te brengen, met een herhaling in het voorjaar indien nodig. Voor het welbevinden en de veiligheid van leerlingen in groep 6-8 gebruiken we een vragenlijst van Parnassys (WMK).
Sterke Verbindingen
Onvoorwaardelijk Vertrouwen
Gezamenlijke Veiligheid
Hoe bevordert Basisschool de Plakkenberg de sociale en emotionele groei van leerlingen?
Basisschool de Plakkenberg monitort de sociaal-emotionele ontwikkeling jaarlijks via vragenlijsten, ingevuld door zowel leerkrachten als leerlingen in de hogere groepen. De resultaten worden gedeeld met leerlingen en ouders om gezamenlijk te werken aan verbeterpunten. Daarnaast evalueren we de leerlingtevredenheid via enquêtes, waarvan de conclusies worden besproken met de leerlingenraad, de medezeggenschapsraad (MR) en het schoolteam. Ouders worden actief geïnformeerd over de uitkomsten en voorgestelde acties.
Welke registratiemiddelen zet de school in voor het meten van sociale resultaten?
Om de sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Basisschool de Plakkenberg gebruik van de volgende effectieve registratiemiddelen:
- Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL) voor een gestructureerde observatie van sociale vaardigheden.
- Een sociogram vanuit Klato, dat inzicht geeft in de onderlinge relaties en populariteit binnen de klas.
Welke methodieken worden op deze school toegepast voor sociaal-emotioneel leren?
Ter bevordering van sociaal-emotioneel leren, hanteert Basisschool de Plakkenberg de volgende bewezen methode:
- KWINK, een veelzijdige methode die leerlingen helpt bij het ontwikkelen van essentiële sociale en emotionele vaardigheden.