Basisschool de Plakkenberg
Pastoor Bluemersplein 5
7064 BK Silvolde

Schoolweging

Schoolweging
31.03
Spreiding
6.51

De schoolweging van De Plakkenberg is 31,03 , met een spreiding van 6,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91.3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit toont aan dat de basiskwaliteit op orde is, ondanks uitdagingen door krimp. Het resultaat ligt echter 4%-punt lager dan bij vergelijkbare scholen (95.2%), mogelijk door instroom van laatbloeiers.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

44.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43.5%. Dit ligt wel 11.2%-punt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (55.4%), wat past bij de complexere populatie. De school zet in op differentiatie in rekenonderwijs zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel benadrukt theoretische leerwegen: 30% vmbo-(g)t of hoger (regio: 26.8%) en 15% vwo (regio: 18.6%). Praktijkonderwijs blijft met 2.5% beperkt, maar ligt iets boven het regionaal gemiddelde (1.01%). De combinatie van vmbo-b/k adviezen (17.5%) en havo/vwo (20%) toont een diverse populatie, passend bij de hoge spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe PlakkenbergGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij maken een onderscheid tussen methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen. Methodegebonden toetsen zijn onderdeel van een methode en toetsen het effect van ons onderwijs meteen nadat we een hoofdstuk of leerstofblok hebben behandeld. Groepsleerkrachten kunnen hiermee hun onderwijs direct afstemmen indien nodig. Niet-methodegebonden toetsen zijn landelijke toetsen die kunnen aangeven hoe onze leerlingen op een bepaald vakgebied presteren vergeleken met een landelijk gemiddeld. Zij toetsen het lange termijn effect. Deze toetsen worden digitaal verwerkt in een Leerlingvolgsysteem (LVS). Wij maken hiervoor vanaf schooljaar 2022-2023 gebruik van de DIA-toetsen. De opbrengsten van deze toetsen noemen wij de tussenopbrengsten. Na het afnemen van de LVS-toetsen (januari en juni) wordt er samen met het team bekeken wat de tussenopbrengsten zijn geweest van ons onderwijs. Deze resultaten worden met het team geanalyseerd op schoolniveau en daar waar nodig kunnen er schoolbreed aanpassingen worden ingevoerd. Na de schoolanalyse volgt per groep een groepsanalyse door de groepsleerkracht die wordt besproken met de intern begeleider in de groepsbespreking. Hieruit kunnen aanpassingen op groepsniveau voortkomen. Na de groepsanalyse kunnen er leerlingen bij de intern begeleider worden gemeld voor een leerlingbespreking. Meestal volgt hierna een leerlingplan, vaak vastgelegd in een HGW kaart, dat samen met ouders wordt besproken en na verloop van tijd wordt geëvalueerd. De intern begeleider zorgt voor het coördineren van het LVS en de leerlingondersteuning. Zij ondersteunt hierbij de groepsleerkrachten en is indien gewenst aanwezig bij besprekingen met ouders en externe instanties.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

56.4% van de leerlingen presteert boven advies, ruim dubbel zo hoog als landelijk (25.3%). Slechts 2.6% zit onder advies, tegen 11.8% landelijk. Dit succes wordt gevoed door de intensieve loopbaanbegeleiding en flexibele niveaudoorstroom zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

We hebben op sociaal emotioneel gebied de volgende doelen geformuleerd. De kinderen die de Plakkenberg bezoeken gaan met plezier naar school en voelen zich veilig op school A: De school gebruikt een instrument om jaarlijks de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen te monitoren (Scol). Uit dit instrument volgt dat minimaal 75% van de kinderen sociaal competent is. Daarnaast monitoren we dit instrument de (sociale) veiligheidsbeleving van de kinderen. Uit dit instrument volgt dat minimaal 95% van de kinderen zich veilig voelt op school B: De school bevraagt de leerlingen uit groep 6 t/m 8 om de twee jaar d.m.v. een onderzoek naar hun welbevinden/veiligheid op de school. Uit dit onderzoek komt naar voren dat de gemiddelde waardering op de school minimaal gelijk is aan het gemiddelde van de benchmark. Instrumenten De volgende instrumenten zijn gebruikt: Om de sociale competentie en de sociale veiligheid te meten wordt Scol gebruikt. In de groepen 1 t/m 5 worden de vragenlijsten ingevuld door de leerkrachten. In de groepen 6 t/m 8 vullen de leerlingen zelf de vragenlijst in. Scol wordt twee keer per jaar afgenomen, in het najaar (oktober) en in het in het voorjaar (april/mei). In het najaar wordt ook een sociogram afgenomen. Dit levert aanvullende informatie op over de positie in de groep van de leerlingen. Dit wordt nogmaals afgenomen in het voorjaar als dit nodig is. Om het welbevinden/veiligheid van de leerlingen te meten is dit jaar Vensters afgenomen bij de leerlingen van de groepen 6 t/m 8. LEES MINDER

Verbinding

Vertrouwen

Veiligheid

Wat is de werkwijze van Basisschool de Plakkenberg voor sociale ontwikkeling?

Basisschool de Plakkenberg heeft beleid geformuleerd voor de sociale veiligheid van kinderen, leerkrachten en ouders. Een veilig klimaat is een voorwaarde. Met de programma’s Scol, Vensters en Sociogram wordt de ontwikkeling van de leerlingen op het gebied van sociale competenties in kaart gebracht en gevolgd. De school besteedt aandacht aan burgerschap en sociale integratie, waarbij thema's als vrijheid, gelijkheid, macht, inspraak, democratische cultuur, identiteit, diversiteit, solidariteit en digitaal samenleven aan bod komen. De school heeft een leerlingenraad om zeggenschap te bevorderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Plakkenberg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Plakkenberg gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en het Sociogram vanuit Klato om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Plakkenberg?

Basisschool de Plakkenberg gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.