Basisschool 't Kendelke
Kendelweg 1
5853 EL Siebengewald

Schoolweging

Schoolweging
32.63
Spreiding
5.66

De schoolweging van ’t Kendelke is 32,63 , met een spreiding van 5,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 94,9% van de leerlingen gehaald, wat zowel boven de inspectienorm (85%) als het landelijk gemiddelde (94,8%) ligt. De school weet hiermee basisvaardigheden sterk te borgen, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 53,6% behaalde streefniveaus (iets boven het landelijke gemiddelde van 53,4%) overtreft de school ruimschoots haar signaleringswaarde van 41,2%. Dit benadrukt de effectieve differentiatie in het leerpleinonderwijs, waar leerlingen op eigen niveau worden uitgedaagd.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op praktisch-theoretische routes: 46,66% krijgt een vorm van vmbo-advies (vergeleken met 36,42% bij andere scholen). Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (20%), wat past bij de leerpleinaanpak met doorlopende niveaus. Het vwo-advies ligt met 6,67% lager dan het landelijke gemiddelde (18,61%), mogelijk door de relatief complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t KendelkeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Alle kinderen worden gevolgd in hun ontwikkeling. Kleuters worden vooral gevolgd aan de hand van ontwikkelingslijsten (Kijk!). In Kijk! staat de gemiddelde ontwikkeling van kinderen tot 7 jaar weergegeven. Per leerling wordt gekeken welke ontwikkeling het laat zien op de ontwikkelingslijnen. Vanaf groep 3 worden naast observaties ook methodetoetsen en niet-methodetoetsen (CITO Leerling in Beeld) afgenomen. Alle gegevens worden opgeslagen in het leerlingvolgsysteem ParnasSys en Cito. Beide systemen kunnen van toetsen overzichten en grafieken weergeven, waaraan we kunnen aflezen of de leerlingen de gewenste resultaten behalen. Dit helpt ons om tijdig bij te sturen. De intern begeleider 'bewaakt' het leerlingvolgsysteem. Op vooraf geplande momenten bespreekt zij met de groepsleerkrachten de resultaten, de aanpak binnen de groep en de analyses van de resultaten. Er wordt aandacht besteed aan kinderen met zwakkere of zeer goede resultaten m.b.t. het leerproces. Van belang is echter dat er vooral ook op wordt gelet waar de ontwikkelkansen liggen. Een hulpmiddel hiervoor is het HGPD (handelingsgerichte procesdiagnostiek) of het OPP (ontwikkelingsperspectief). Daarmee worden de stimulerende en belemmerende factoren in kaart gebracht. Belangrijk is uiteraard ook de extra zorg voor kinderen met bijvoorbeeld: faalangst, gedragsproblemen en/of sociaal-emotionele problemen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

27,27% van de leerlingen presteert onder advies, wat ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%) ligt. Dit zou kunnen samenhangen met de relatief hoge schoolweging. Daartegenover staat dat 13,64% boven advies presteert, ondanks beperkte ruimte in de adviesverdeling. Dit onderstreept het belang van de intensieve doorstroombegeleiding met meerdere prognoserondes.

Sociale ontwikkeling

Ieder kind is anders en ontwikkelt zichzelf in zijn of haar eigen tempo. De natuurlijke nieuwsgierigheid staat hierbij centraal. Ieder kind heeft zijn of haar eigen kwaliteiten. De kinderen groeien mee in een sfeer waarin erkenning en respect is voor ieders eigenheid. Het kind leert emoties te herkennen, te voelen en te uiten. Vanuit een veilige omgeving en een open communicatie is het van belang dat het kind leert om kritisch te denken, verantwoordelijkheid te nemen en zelfstandigheid te tonen. LEES MINDER

Ik vertrouw jou

Ik ontwikkel, samen met jou

Ik praat en luister actief

Wat is de werkwijze van Basisschool 't Kendelke voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Basisschool 't Kendelke vindt een respectvolle omgang met elkaar belangrijk en de kernwaarden vormen hiervoor de basis. Sociaal-emotionele ontwikkeling is verweven in de gehele dag. De school besteedt een klein deel van de onderwijstijd specifiek aan sociale ontwikkeling om bewustwording te creëren. Leerlingen maken kennis met sociale thema's, maken afspraken en spelen situaties na. De verworven vaardigheden worden tijdens de rest van de onderwijstijd geoefend. De ontwikkelgroep 'veiligheid' heeft het beleidsdocument 'Hoe overleef ik 't Kendelke' opgesteld. Het schooljaar is opgedeeld in vijf perioden waarin thema's rondom sociale vaardigheden aan bod komen. De leerlingen registreren hun ontwikkeling in de 'ik-cirkel' in het Ontwikkelportfolio. Leerkrachten volgen de ontwikkeling in Kijk! (leerjaar 1/2) en Cito Leerling in Beeld.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool 't Kendelke om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool 't Kendelke gebruikt Kijk!, Cito Leerling in Beeld en de Ik-Cirkel in het Ontwikkelportfolio (vanaf leerjaar 3) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool 't Kendelke?

Basisschool 't Kendelke maakt voor sociaal-emotioneel leren gebruik van diverse bronnen.