Openbare Basisschool De Springplank in Siddeburen - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Springplank Siddeburen is 33,00 , met een spreiding van 4,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91.7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral gezien de relatief hoge schoolweging.
Fundamenteel niveau
Score: 91.6666%
Streefniveau
Het streefniveau voor rekenen/taal wordt met 42.3% behaald, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 41.2%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe populatie hogere doelen weet te realiseren.
Streefniveau
Score: 42.3076%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 25% havo/vwo-advies (iets boven regionale 10.93%) en 8.33% vwo-advies (onder regionale 18.61%). Tegelijkertijd is er een sterke focus op beroepsgericht onderwijs met 16.67% vmbo-b advies (vergeleken 5.52% regio). Praktijkonderwijs ontbreekt volledig, in contrast met 1.01% bij vergelijkbare scholen.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2014-2015
Verticale groei is zichtbaar: groep 8 scoort 12% hoger op taal dan groep 7. Dit sluit aan bij de invoering van digitaal geïndividualiseerd leren in 2021. De rekenvooruitgang (+8.5%) benadrukt het succes van de nieuwe rekenmethode.
Toets | De Springplank Siddeburen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten worden 2x per jaar geëvalueerd. De leerkrachten werken voor de kernvakken met een analyseformulier waarin de groep een geheel jaar nauwlettend wordt gevolgd. Hierin zijn de doelen per subgroep geformuleerd. Na de afname van de toetsen worden de resultaten 4x per jaar geanalyseerd waarbij ook het leerkrachthandelen centraal staan. Wat heeft de groep nodig om de nieuwe doelen te halen? Maar ook: wat heeft de leerkracht nodig om deze doelen te halen? De eisen die inspectie stelt zijn leidend.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
40% van de oud-leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11.81%), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Toch presteert 26.67% boven advies, wat past bij het intensieve monitoringstraject dat groep 7 en 8 beschrijven in hun zorgplan.
Sociale ontwikkeling
We werken sinds schooljaar 2019-2020 binnen elke groep met het doelenbord (doelen, acties, successen, check-in), waarmee we bewust en gevisualiseerd dagelijks actief bezig zijn met het welbevinden en sociale veiligheid van de groep.Dit schooljaar, 2020-2021, hebben we de methode Kwink! aangeschaft, waarbij we bezig zijn om deze structureel te implementeren in de weekplanning. Hiermee werken we preventief aan het sociaal emotionele leren op school. Daarnaast gebruiken we de SOEMO-kaarten als we signaleren dat er extra aandacht besteedt moet worden aan een specifiek onderwerp. Kijkend naar de scores uit ons veiligheidsonderzoek kunnen we concluderen dat onze leerlingen van groep 5 t/m 8 zich overwegend goed en veilig voelen in onze school. Opvallend is de bovengemiddelde score van het welbevinden van onze leerlingen. LEES MINDER
Samen leren, samen werken
Veiligheid en geborgenheid
Competentie en autonomie
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Springplank voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Springplank gebruikt observatielijsten van Zien die twee keer per jaar worden ingevuld, waarbij welbevinden en betrokkenheid belangrijke onderdelen zijn. Daarnaast worden de sociale vaardigheden van de kinderen gemeten en wordt er, afhankelijk van de resultaten, indien nodig, passende interventie geboden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Springplank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Springplank gebruikt Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Springplank?
Openbare Basisschool De Springplank gebruikt SOEMO-kaarten en Blink! voor sociaal-emotioneel leren.