Basisschool CBS de Zonnewijzer in Siddeburen

Het team van CBS de Zonnewijzer in Siddeburen

Current section: team
Kugelslaan 11
9628 Siddeburen

Zie hier hoe het team van CBS de Zonnewijzer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van CBS de Zonnewijzer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past CBS de Zonnewijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS de Zonnewijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij CBS de Zonnewijzer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 72.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (72.7%)
Man (27.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij CBS de Zonnewijzer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10%)
25-35 jaar (30%)
35-45 jaar (50%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (10%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij CBS de Zonnewijzer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (90.9%)
Direct ondersteunend personeel (9.1%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor CBS de Zonnewijzer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging bij CBS de Zonnewijzer

Bij CBS de Zonnewijzer zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. We maken gebruik van een professionele vervangingspool, verbonden aan onze vereniging, om snel en efficiënt gekwalificeerde vervangers in te zetten bij ziekte of verlof. Ons doel is altijd om tijdig passende vervanging te regelen, zodat uw kind ononderbroken kan leren. In uitzonderlijke situaties, waarbij de reguliere vervanging niet direct mogelijk is, hebben we een doordacht noodplan. Een deel van ons toegewijde team staat dan paraat om, indien haalbaar, extra uren te draaien en de continuïteit van de lessen te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam op CBS de Zonnewijzer

2

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Rekencoach
Bekwame Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op CBS de Zonnewijzer geloven we in het bieden van op maat gemaakte ondersteuning om elke leerling te laten excelleren. Ons onderwijsaanbod wordt verrijkt met diverse extra ondersteuningsvormen die aansluiten bij de unieke leerbehoeften van uw kind. Onze aanpak voor extra ondersteuning is veelzijdig. We passen differentiatie toe in de klas, waarbij leerkrachten instructie en opdrachten afstemmen op individuele niveaus. Leerlingen die extra uitdaging zoeken, worden verrijkt in onze wekelijkse plusklassen met verdiepend lesmateriaal, direct op school. Onze interne begeleider (IB'er) coördineert de leerlingenzorg en ondersteunt leerkrachten bij het vroegtijdig signaleren van leerproblemen. Samen met onze reken- en taalcoördinator stimuleren we innovatieve methoden en diverse didactische werkvormen om taal- en rekenvaardigheden optimaal te ontwikkelen. Onderwijsassistenten bieden gerichte ondersteuning in de klas en begeleiden kleine leergroepen. Waar nodig werken we samen met externe experts zoals bovenschools team VESTE, logopedisten, orthopedagogen en psychologen voor gespecialiseerde hulp. Educatieve software en digitale hulpmiddelen versterken onze gepersonaliseerde aanpak.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wanneer een leerling of een groep extra ondersteuning nodig heeft op sociaal-emotioneel gebied, coördineert de intern begeleider het aanvraagproces voor een passend arrangement. De leerkrachten beschrijven vervolgens, in afstemming met ouders en de leerling, de ondersteuning in het Ontwikkelingsperspectiefplan of groepsplan.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Focus op Groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op CBS de Zonnewijzer zetten we ons in om elke leerling te begeleiden bij het ontwikkelen van positief gedrag, een sterke werkhouding en een effectieve taakaanpak. Dit draagt bij aan een succesvol leerproces en een prettige schoolomgeving. Onze intern begeleider ondersteunt leerkrachten bij het aanpakken van gedragsuitdagingen en het bevorderen van effectieve werkstrategieën. We werken nauw samen met externe professionals, zoals het bovenschoolse team VESTE, orthopedagogen en ergotherapeuten, voor gerichte ondersteuning. Hulpmiddelen zoals 'leerling in beeld' en ons pestprotocol, samen met materialen die executieve functies versterken, ondersteunen de leerlingen. Tijdens de gouden weken implementeren we Klasse(n)kracht. Voor leerlingen die behoefte hebben aan een rustige werkomgeving, bieden onze concentratie- en tussenruimtes uitkomst. We onderhouden nauwe banden met zorgpartners om arrangementen op maat te realiseren.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Deskundige Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

Een gezonde motorische ontwikkeling is cruciaal voor het algehele welzijn en de academische prestaties van uw kind. Op CBS de Zonnewijzer stimuleren we deze ontwikkeling actief middels diverse ondersteuningsvormen. Onze vakleerkracht gymnastiek verzorgt differentieerde bewegingsonderwijslessen, afgestemd op de individuele behoeften van elke leerling. Leerlingen die extra uitdaging zoeken of meer begeleiding nodig hebben, krijgen passende instructie. Indien nodig, werken we samen met externe specialisten zoals fysiotherapeuten of ergotherapeuten voor gerichte hulp bij motorische en lichamelijke ontwikkelingsvraagstukken.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgzaam Onderwijs

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

CBS de Zonnewijzer biedt een veilige en zorgzame omgeving waar ook aandacht is voor medische handelingen en persoonlijke verzorging. We integreren sociaal-emotionele ontwikkeling structureel in ons onderwijs, bijvoorbeeld met Klasse(n)kracht tijdens de gouden weken, klassengesprekken en coöperatieve werkvormen om sociale vaardigheden te versterken. Leerkrachten signaleren vroegtijdig sociaal-emotionele behoeften en bespreken deze met de intern begeleider voor een passende opvolging. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen individuele begeleiding of volgen een specifiek traject. Onze intern begeleider coördineert deze zorg en schakelt waar nodig externe hulp in, zoals het bovenschoolse team VESTE voor gedragsspecialistische advisering en observaties. Onderwijsassistenten ondersteunen in de klas en bij sociale vaardigheidstrainingen. Daarnaast bieden we rustige werkplekken en hulpmiddelen zoals timers om leerlingen te ondersteunen die gebaat zijn bij een prikkelarme omgeving of gestructureerde werkplekken.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
3
Totaal specialisten
3
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Optimale Leerlingondersteuning bij CBS de Zonnewijzer

Ontdek ons Aanbod voor Passend Onderwijs

Bij CBS de Zonnewijzer signaleren onze toegewijde leerkrachten tijdig leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Deze hulp kan gericht zijn op diverse gebieden, zoals academische vooruitgang, studievaardigheden, sociaal-emotionele ontwikkeling of ondersteuning bij uitdagingen thuis. We benutten de expertise van de in ons schoolondersteuningsprofiel beschreven instanties om elke leerling de best mogelijke begeleiding te bieden. Indien aanvullende middelen vereist zijn voor passend onderwijs, stellen we arrangementen beschikbaar. Deze middelen worden zoveel mogelijk ingezet binnen de klasomgeving om directe groepsinteractie te bevorderen. Onze Visie op Toekomstige Ondersteuning: Een Veilige en Uitdagende Leeromgeving We streven ernaar een inspirerende, veilige en uitdagende leeromgeving te creëren voor elk kind. Kinderen worden gezien als actieve deelnemers in hun eigen leerproces, vandaag de dag. We betrekken onze leerlingen actief en maken hen mede-verantwoordelijk voor hun persoonlijke ontwikkeling en leerervaringen. Door middel van regelmatige gesprekken over hun voortgang en het onderzoeken van innovatieve registratiemethoden, willen we het onderwijs nog beter afstemmen op de individuele leerbehoeften. Dit doen we door meer gepersonaliseerde leertrajecten aan te bieden die aansluiten bij het unieke leerniveau van elke leerling. Momenteel werken we aan de ontwikkeling van een vernieuwd rapportagesysteem en portfolio's die de ontwikkeling van onze leerlingen nog beter weerspiegelen. We blijven ons inzetten voor een continue verbetering van onze ondersteuningsmogelijkheden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Ons Schoolplan op CBS de Zonnewijzer

Welke Kerndoelen en Visie liggen Verankerd in Ons Schoolplan?

Op CBS de Zonnewijzer is burgerschapsvorming meer dan een vak; het is een integraal onderdeel van onze schoolvorming. We besteden aandacht aan drie kernaspecten van burgerschap: sociaal, moreel en politiek-democratisch. Sociaal burgerschap bevordert een positieve bijdrage aan de samenleving en goed samenleven. Moreel burgerschap focust op de ontwikkeling van deugden zoals verantwoordelijkheid, respect en compassie. Democratisch burgerschap omvat de rechten en plichten binnen onze democratische samenleving, zoals vrijheid van meningsuiting en het stemrecht. Ons onderwijs is gericht op de ontwikkeling van elk kind, de professionaliteit van ons team en de betrokkenheid van onze gehele schoolgemeenschap. Dit doen we door in gesprek te gaan met elkaar en met betekenisvolle verhalen, zoals Bijbelse vertellingen. Deze verhalen bieden een fundament voor identiteitsontwikkeling, waarbij leerlingen leren zich te verhouden tot zichzelf, anderen en de wereld. Door deze levensbeschouwelijke benadering ontwikkelen leerlingen een eigen visie op zichzelf, hun omgeving en hoe samen te leven in onze maatschappij.

Hoe Realiseert CBS de Zonnewijzer Haar Educatieve Doelstellingen?

CBS de Zonnewijzer realiseert haar educatieve doelstellingen door een geïntegreerde aanpak van burgerschapsvorming. De drie pijlers – sociaal, moreel en politiek-democratisch burgerschap – zijn verweven in onze dagelijkse schoolpraktijk. Deze aspecten worden op diverse momenten en plekken binnen de schoolorganisatie behandeld, zowel in geplande lessen als in spontane leermomenten. We leggen de nadruk op het actief omgaan met kernwaarden zoals respect, verantwoordelijkheid en democratische beginselen. Levensbeschouwelijke verhalen, waaronder Bijbelse verhalen, spelen een cruciale rol in de persoonlijke ontwikkeling van onze leerlingen. Ze bieden handvatten voor het vormen van een eigen identiteit en een visie op de wereld. De voortgang in het bereiken van deze doelen monitoren we continu. Dit doen we door observaties, gesprekken met leerlingen en teamleden, en door te evalueren hoe burgerschapsvorming in de praktijk wordt toegepast. Zo waarborgen we de effectiviteit van ons onderwijsbeleid.
Team | CBS de Zonnewijzer in Siddeburen | [2025] Schoolregister