
Schoolweging
De schoolweging van Op d’Esch is 29,89 , met een spreiding van 5,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 87,72% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school de inspectienorm (85%). Dit ligt in lijn met vergelijkbare scholen (95,88%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau (29,82%) blijft onder de signaleringswaarde (47,1%), wat de uitdaging toont bij het behalen van hogere leerdoelen. Dit contrasteert met het landelijk vergelijkingspercentage van 57,79%, maar past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
77,78% van de leerlingen presteert boven hun schooladvies in het VO – ruim boven het landelijk gemiddelde (25,27%). Geen enkele leerling zit onder advies (0% vs. 11,81% landelijk). Dit onderstreept de zorgvuldige advisering met pre-adviezen vanaf groep 6, zoals beschreven in het schoolbeleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Op d’Esch | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.57 | 175.23 | 165.5 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op OBS Op d' Esch streven we (zo hoog mogelijke) opbrengsten na met betrekking tot met name taal, rekenen-wiskunde, de sociaal emotionele ontwikkeling, burgerschap en de overige vakken. We vinden het belangrijk dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden, en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. De leerkrachten volgen de ontwikkeling van leerlingen en bekijken steeds de groei die de leerling heeft gemaakt. Hiervoor maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem (ParnasSys). We nemen twee keer per jaar methode onafhankelijke toetsen van Cito Leerling in Beeld af. Tijdens groepsbesprekingen monitoren we of de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen, en of dat ook geldt voor de individuele leerlingen. De resultaten van de toetsen worden samen met de observaties met alle leerkrachten van het team geanalyseerd en besproken onder leiding van de intern begeleider. Analyses van de toetsen zijn belangrijk, hier wordt (in overleg met de bovenbouw leerling) mee verder gewerkt aan een nieuw aanbod van leerstof. De Cito Leerling in Beeld toetsen zijn Cotanproof. Ook op schoolniveau analyseren we de resultaten en vertalen deze naar concrete acties in het groepsorganisatieplan. De leerlingen worden in de klas ondersteund door de leerkracht. De leerkracht geeft hoogwaardige instructie op niveau en naar behoefte aan kleine groepjes leerlingen en individuele leerlingen. De onderwijsassistent ondersteunt in de groepen of op het leerplein.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
De school onderscheidt zich met 77,78% leerlingen boven advies – een indicator voor onderadvisering. Dit past bij het ‘kansrijk adviseren’-beleid waarbij kindkenmerken en doorlopende ontwikkelingslijnen centraal staan, zoals vermeld in de Plaatsingswijzer-methodiek.
Sociale ontwikkeling
Het welbevinden en de betrokkenheid zijn een voorwaarde om tot leren te komen. Deze sociaal-emotionele vaardigheden worden geobserveerd door de leerkracht aan de hand van observatiepunten uit Kindbegrip. Kindbegrip is een vrij nieuw systeem voor sociaal-emotionele ontwikkeling dat overzichtelijk is en gebaseerd is op een bewezen wetenschappelijke theorie van dr. Kees van Overveld. Onze school zorgt voor een schoolklimaat dat bijdraagt aan het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties. Oftewel: onze school bereidt de leerlingen voor op het leven in de maatschappij. In onze visie richt de sociaal-emotionele ontwikkeling zich op drie aspecten: De ontwikkeling van de persoonlijkheid (persoonsvorming). De ontwikkeling van relationele competenties (omgang met anderen). De ontwikkeling van het omgevingsbewustzijn (omgang met de leefomgeving). LEES MINDER
Persoonsvorming
Omgang met anderen
Omgang met de leefomgeving
Wat is de werkwijze van Openbare basisschool Op d' Esch voor sociale ontwikkeling?
Openbare basisschool Op d' Esch werkt aan sociale competenties door middel van de methode KWINK en volgt de ontwikkeling met een leerlingvolgsysteem (Kindbegrip). De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt besproken tijdens groeps- en leerlingbesprekingen en oudergesprekken. Kenmerkend is het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling met een leerlingvolgsysteem, het bespreken van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de groep, en het bespreken van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de individuele leerling met de leerling. Er wordt een sociogram gemaakt om interventies te plegen indien nodig, en indien nodig wordt een HP of OPP ontwikkeld.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool Op d' Esch om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare basisschool Op d' Esch gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool Op d' Esch?
Openbare basisschool Op d' Esch gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: KWINK, De Gouden Weken en De Zilveren Weken.