CBS Het Gebint
Korteweg 2a
9551 BM Sellingen

Schoolweging

Schoolweging
28.29
Spreiding
5.48

De schoolweging van Het Gebint is 28,29 , met een spreiding van 5,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke norm van 85%. De school slaagt erin om vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden bij te brengen, ondanks regionale demografische uitdagingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

64,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit onderstreept de effectiviteit van de onderwijsaanpak, met name in differentiatie voor hoogpresteerders.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 40% havo en 20% vwo (tegenover 16,07% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Toch blijft er aandacht voor praktische routes met 20% vmbo-b advies. Deze brede range sluit aan bij de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,29).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet GebintGemeente AmsterdamNederland
LIB174.57178.5175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vier keer per jaar wordt tijdens 'meetmomenten' d.m.v. toetsing gekeken of de koers die wij varen met onze leerlingen nog de juiste is. Op groepsniveau worden zo nodig aanpassingen gedaan in het aanbod naar de leerlingen. Van de tussenresultaten wordt twee keer per jaar een schoolrapportage gemaakt door de kwaliteitscoördinator en de directie. Er wordt op schoolniveau een trendanalyse gemaakt. De analyse kan leiden tot aanpassingen in het aanbod op schoolniveau, scholingskeuzes voor leerkrachten en sturing op handelen van leerkrachten. Wanneer er aanleiding is om interventies in te zetten in de school, stellen de teamleden een ambitiekaart op waarin stappen worden uitgezet naar een kwaliteitsverbetering. De toetsen voor spelling, begrijpend lezen, rekenen en technisch lezen hebben een signalerende functie. Wij gebruiken daarnaast nog een aantal toetsen voor individuele leerlingen die voor ons een diagnosticerende functie hebben.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

88,9% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegen 62,93% landelijk. Het percentage onderadvies (11,11%) ligt gelijk aan het nationale gemiddelde, maar ontbreekt volledig bovenadvies. Dit reflecteert een precieze adviesgestuurde aanpak zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Sociale veiligheid op school is een belangrijke voorwaarde voor het leren en opgroeien van jongeren. De leerlingen, ouders en de medewerkers van de school vormen samen de school. Binnen de school hebben wij een algemeen gedeelde opvatting over geaccepteerd gedrag. Wij slijpen ritmes en routines in. Wij kiezen ervoor om de school zo in te richten dat vrijwel elke leerling er een plek kan vinden. De school is opgeruimd, alle lokalen hebben een gelijke inrichting en de afspraken die we hebben omtrent gedrag worden door iedereen gevolgd en nageleefd. De striktheid die wij hanteren als het gaat om de opbouw van de lessen, de inrichting van de klassen en de gedragsverwachtingen die we richting leerlingen uitspreken, draagt er aan bij dat we leerlingen zien en dat we tijd en aandacht hebben voor de brede taak die wij als school hebben. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van CBS Het Gebint voor sociale ontwikkeling?

CBS Het Gebint werkt aan sociale ontwikkeling door inzicht in veiligheidsbeleving, een gezamenlijk ontwikkelde visie, het scheppen van voorwaarden, positief pedagogisch handelen, preventieve activiteiten, en effectief handelen bij signalen. De school gebruikt een RI&E, leerlingvragenlijsten, en heeft protocollen voor grensoverschrijdend gedrag. De Kanjertraining bevordert vertrouwen, sociale vaardigheden en verantwoordelijkheid. Er is samenwerking met partners uit jeugdhulp en veiligheid. Signalen van risico’s worden opgepakt door observaties, vragenlijsten en ouderbetrokkenheid.

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS Het Gebint om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS Het Gebint gebruikt Kanvas en WMK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS Het Gebint?

CBS Het Gebint maakt gebruik van Kanjertrainingen en diverse materialen in de orthotheek die de sociale vaardigheden ondersteunen.