Burgemeester van Royenschool
Sportparklaan 20
7848 BB Schoonoord

Schoolweging

Schoolweging
33.48
Spreiding
5.01

De schoolweging van Burgemeester van Royenschool is 33,48 , met een spreiding van 5,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

83,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, iets onder de landelijke signaleringswaarde van 85%. De combinatie van maatwerk en nauwe monitoring (zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel) draagt bij aan het minimaliseren van achterblijvende resultaten.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

36,4% van de leerlingen haalt het streefniveau, net onder de inspectienorm van 38,7%. Dit reflecteert de uitdagingen verbonden aan de hogere schoolweging, maar benadrukt ook ruimte voor groei via gerichte interventies.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

50% van de leerlingen ontvangt een vmbo-b advies, wat duidt op een focus op praktische leerroutes. Daarnaast is er een evenredige verdeling tussen vmbo-(g)t (16,67%), vmbo-(g)t/havo (16,67%) en vmbo-b/k (16,67%). De adviezen sluiten aan bij de verwachtingen voor een school met deze leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsBurgemeester van RoyenschoolGemeente AmsterdamNederland
193.1199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Halaarlijks wordt een schoolanalyse ingevuld volgens het format van onderwijsstichting Arcade. De resultaten van Cito toetsen worden ingevuld en geanalyseerd. Directie en intern begeleider vullen het format in en maken een eerste analyse. Vervolgens worden de resultaten teambreed nader geanalyseerd en besproken. Waar nodig worden passende interventies opgesteld en uitgevoerd (op groeps- en schoolniveau). Binnen de opbrengstanalyse wordt ook getoetst of de resultaten van de schoolvakken voldoen aan minimumnormen en schooldoelen. Dit doet de directie in samenspraak met intern begeleider en de beleidsmedewerker Onderwijs & Kwaliteit van onderwijsstichting Arcade. De minimumnormen komen voort uit signaleringswaarde die passend zijn bij de schoolweging. Het gaat hierbij om het aantal leerlingen die zich hebben ontwikkeld tot het fundamentele referentieniveau 1F en de streefniveaus 2F en 1S. De schooldoelen worden vastgesteld op basis van eerdere resultaten en schoolambitie. Daarnaast hanteren de scholen een cyclus van handelingsgericht werken waarbij er ieder schooljaar naast een startgesprek drie groeps- en leerlingbesprekingen zijn. Waar nodig wordt een begeleidingsplan, OPP of groeidocument opgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

12,5% van de leerlingen presteert onder advies, iets boven het landelijk gemiddelde (11,81%). De 25% die boven advies scoort, onderstreept echter de effectiviteit van de doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het zorgplan. Dit past bij de focus op een geïntegreerde ontwikkelingslijn.

Sociale ontwikkeling

Ieder kind ontdekt, leert en ontwikkelt zich iedere dag op zijn eigen niveau. Het welbevinden en plezier staan hier centraal. Vertrouwen en respect zijn hierbij belangrijke begrippen. Zowel kinderen als ouders/verzorgers en professionals (leerkrachten en ondersteunend personeel) komen het best tot hun recht als zij zich veilig voelen, elkaar respecteren en vertrouwen. Door samen op te trekken en gebruik te maken van elkaars talenten, ontstaat er ruimte voor groei, creativiteit en uitdaging en dus voor persoonlijke ontwikkeling. Kinderen krijgen in een veilige omgeving, daar waar mogelijk individuele, aandacht, maar ook leren zij samen te werken en hun speel- en leeromgeving te verkennen. LEES MINDER

We vertrouwen elkaar.

We helpen elkaar. Niemand speelt de baas.

Niemand lacht uit. Niemand blijft zielig.

Wat is de werkwijze van de Burgemeester van Royenschool voor sociale ontwikkeling?

De Burgemeester van Royenschool werkt met de Kanjertraining, een methode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. De Burgemeester van Royenschool is een gecertificeerde Kanjerschool, wat betekent dat alle leerkrachten geschoold zijn en gecertificeerd Kanjertrainer binnen de school zijn. De Kanjerregels gelden voor iedereen die betrokken is bij de school. De Kanjertraining leert leerlingen respectvol met zichzelf, elkaar en de school om te gaan. Er wordt van ouders en leerkrachten verwacht dat zij oplossingen zoeken waar iedereen wat aan heeft en dat zij het goede voorbeeld geven. De Kanjertraining geeft handvatten voor sociale situaties. De uitgangspunten zijn vertrouwen, gezamenlijk gezag van het fatsoen, en het geven van het goede voorbeeld.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Burgemeester van Royenschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Burgemeester van Royenschool gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Burgemeester van Royenschool?

De Burgemeester van Royenschool gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.