
Schoolweging
De schoolweging van Koningin Emma Schoonhoven is 28,20 , met een spreiding van 6,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Zie hierboven bij 'streef_niveau' voor de geïntegreerde analyse van beide niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
96,6% van de leerlingen behaalt het fundamentele referentieniveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en ook hoger dan het landelijk gemiddelde (96,4%). Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs. Het streefniveau wordt door 65,8% gehaald, aanzienlijk boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 48,6% en het regionaal gemiddelde (60,5%). Deze resultaten benadrukken de sterke cognitieve ondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 23,6% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 18,2% havo-advies. Gecombineerd havo/vwo-advies komt bij 9,1% voor. Praktijkgericht onderwijs (vso) is met 1,8% iets hoger dan het landelijk gemiddelde (0,12%), wat past bij de schoolweging. De brede adviesrange reflecteert de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Koningin Emma Schoonhoven | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.3 | 176.14 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school nemen wij vanaf groep 3 methode gebonden en methode ongebonden toetsen af. De laatstgenoemde toetsen zijn afkomstig uit het leerlingvolgsysteem Leerling in beeld (LIB) van Cito. Hiermee volgen wij de ontwikkeling van het kind en stemmen we het onderwijsaanbod mede af op het individuele kind en/of groepen kinderen. We gebruiken de tussentijdse toetsen ook om de effecten en resultaten van ons eigen onderwijs(aanbod) te evalueren en op basis hiervan passen we het onderwijsaanbod, schoolbreed of groepsgericht, aan. Bij de toetsen van Leerling in beeld wordt het behaalde resultaat vergeleken met landelijke gemiddelden, normen en vergelijkingsgroepen. Bij de kleuters toetsen we niet. Daar werken we aan de hand van observaties en screeningen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
55,3% van de leerlingen presteert op adviesniveau, vergelijkbaar met landelijke trends (62,9%). Opvallend is dat 29,8% boven het advies presteert (vs. 25,3% landelijk), wat de kwaliteit van het adviseringstraject onderstreept. Het percentage onderadvies (14,9% vs. 11,8% landelijk) vraagt aandacht, mogelijk gerelateerd aan de spreiding in schoolweging.
Sociale ontwikkeling
Een veilig pedagogisch klimaat is een voorwaarde om tot leren te komen. Wij willen kinderen zelfvertrouwen, zelfkennis en positief gedrag aanleren. Wij overleggen regelmatig met ouders, omdat school hierin samen met de ouders moet optrekken. Ons gezamenlijke doel is dat kinderen met plezier naar school gaan.
Relatie
Competentie
Autonomie
Wat is de werkwijze van obs Koningin Emma voor sociale ontwikkeling?
Rekening houden met elkaar, samenwerken en openstaan voor elkaar is belangrijk bij obs Koningin Emma. Kinderen leren hoe belangrijk het is om samen te werken en voor anderen het verschil te maken. Er wordt gewerkt aan sociale en emotionele vaardigheden, zoals goede omgangsvormen, empathie, respect, eerlijkheid, contact maken, vrienden maken en houden, accepteren van verschillen, uiten van gevoelens en gedachten. Er wordt aandacht besteed aan verschillende culturen en levensbeschouwingen en kinderen leren onderlinge verschillen te zien als rijkdom. Goede communicatie is een belangrijke vaardigheid.
Welke registratievorm(en) gebruikt obs Koningin Emma om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Obs Koningin Emma gebruikt de M5 aanpak om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs Koningin Emma?
Obs Koningin Emma gebruikt het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) en oriënteert zich op een nieuwe methode per 2025-2026.