
Schoolweging
De schoolweging van De Rank Schoonhoven is 30,01 , met een spreiding van 6,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98% score voor het fundamenteel niveau overtreft De Rank ruimschoots de landelijke norm van 85%. De school scoort zelfs 2,3 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen (95,7%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5%. Dit ligt echter 4,8 procentpunt lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,3%), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke vmbo-orientatie: 38,1% vmbo-b/k (vs. 18,7% regio). Opvallend is het hoge aandeel praktijkonderwijs (4,76% vs. 1,01% regio). Het havo/vwo-aandeel (33,3%) blijft achter bij regionale peers (45,9%), wat mogelijk verband houdt met de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Rank Schoonhoven | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden in een speciale resultaat-/opbrengstbespreking per bouw bekeken en omgezet in plan van aanpak voor een groep, een subgroepje of in enkele gevallen voor een individuele leerling. Er wordt met elkaar overlegd, tips worden uitgewisseld en zo is de aanpak meer dan alleen van een leerkracht. In leerling- groepsbesprekingen wordt het effect van een plan van aanpak gevolgd en besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3,2% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). Het hoge percentage bovenadviezers (32,3%) benadrukt de effectieve doorstroombegeleiding. Deze cijfers ondersteunen het beleid uit het schoolondersteuningsplan voor vroegtijdige signalering.