
Schoolweging
De schoolweging van De Ark Schipluiden is 27,74 , met een spreiding van 6,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,12% behaalt De Ark ruimschoots de fundamentele niveau-norm (85%). Hoewel dit 2,33% onder het vergelijkingsgemiddelde (96,45%) ligt, toont het een solide basiskwaliteit. De kleinschaligheid (gemiddeld 12-14 leerlingen per jaarlaag) faciliteert intensieve begeleiding, zoals beschreven in hun onderwijsvisie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 65,69% tegen een inspectienorm van 50,1%. Dit ligt 4,55% boven het vergelijkingsgemiddelde (61,13%), wat wijst op effectieve differentiatie in rekenen en taal. De combinatie van klassikaal kernvakkenonderwijs en thematisch unitwerken lijkt hierbij vruchten af te werpen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school onderscheidt zich met 62,5% vwo-adviezen – ruim drievoudig van het regionale gemiddelde (18,61%). Opvallend is dat praktijkonderwijs (2,5%) proportioneel aansluit bij landelijke cijfers (1,01%), terwijl vmbo-adviezen (25%) beduidend lager zijn dan vergelijkbare scholen (34,8%). Dit onderstreept de academische focus, passend bij de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Ark Schipluiden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.64 | 175.48 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, nemen wij gedurende de hele schoolcarrière regelmatig tussentijdse toetsen van uw kind af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen. In de groepen 1 en 2 volgen wij de ontwikkeling van de kinderen via de Leerlijnen van Parnassys. Het doel van Parnassys is om de ontwikkeling van de leerling te volgen, onderwijs te plannen dat aansluit bij deze ontwikkeling en om periodiek de ontwikkeling te evalueren zodat de effectiviteit van het onderwijs gemeten kan worden. Het CITO-leerlingvolgsysteem bestaat uit verschillende toetsen die tweemaal per jaar worden afgenomen in de groepen 3 t/m 8. Met deze CITO- toetsen, de methodegebonden toetsen en eigen observaties kunnen wij de ontwikkeling van de leerlingen tijdens hun hele schoolcarrière volgen. De resultaten van de verschillende toetsen worden met de Intern Begeleider besproken. Dit alles maakt het mogelijk om tijdig te signaleren of de ontwikkeling van een kind afwijkt van wat te verwachten valt. Soms vormen gedrag, prestaties en/of toetsuitslagen van kinderen aanleiding om extra ondersteuning te bieden. Mocht een ouder zich afvragen of hun kind extra ondersteuning nodig heeft, dan wordt geadviseerd om een afspraak met de leerkracht te maken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
37,5% van de leerlingen presteert boven advies – 12%p hoger dan landelijk. Slechts 6,25% zit onder advies (landelijk 11,81%), wat het accuraat inschatten van leerpotentieel toont. Deze cijfers onderbouwen het beschreven adviesproces met voorlopige trajecten vanaf groep 7 en aandacht voor metacognitieve vaardigheden.
Sociale ontwikkeling
Op basisschool De Ark streven we naar een uitnodigend pedagogisch klimaat, waarbij de principes van Kiva School centraal staan. Kiva is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. Ons streven is dat leerlingen zich niet alleen veilig voelen, maar ook volledig kunnen ontwikkelen. 'Samen', 'eigenaarschap' en 'verantwoordelijkheid' zijn kernbegrippen die de basis vormen van ons onderwijs.We geloven in het belang van een sterke pedagogische relatie tussen leraren en leerlingen. Deze relatie is gebaseerd op oprechte interesse, aandachtig luisteren en waardering voor ieder individu. Leraren tonen vriendelijkheid, duidelijkheid en fungeren als voorbeeldfiguren. Ze beschikken over pedagogische wijsheid om adequaat te handelen in elke situatie.We moedigen leerlingen aan om hun eigen talenten en competenties te benutten. Dit doen we door ze ruimte te geven voor ontdekking en zelfontplooiing. In onze prettige leeromgeving staat het welbevinden van de leerlingen centraal. We creëren een sfeer waarin ze zich veilig voelen om zichzelf te zijn en te groeien.Door het stimuleren van samenwerking, het nemen van eigenaarschap over hun leerproces en het aanmoedigen van verantwoordelijkheid, bereiden we onze leerlingen voor op een succesvolle toekomst. Ons pedagogisch klimaat op De Ark bevordert niet alleen cognitieve prestaties, maar ook de persoonlijke ontwikkeling en het welzijn van elke leerling.CBS De Ark heeft in 2024 het vignet Welbevinden van de Gezonde School toegekend gekregen. Daarmee tonen wij aan dat wij op onze school een veilig en inclusief pedagogisch klimaat hebben. We verzorgen educatie in de vorm van Kiva lessen, zorgen voor een veilige schoolomgeving, gebruiken erkende signaleringsinstrumenten en hebben dit alles beschreven in ons beleid. Meer informatie kunt u vinden op; www.kivaschool.nl . LEES MINDER
samen
eigenaarschap
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Ark voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool De Ark gebruikt de methode KiVa in de groepen 1 t/m 8 voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Door middel van leerling vragenlijsten van KiVa in de groepen 5 t/m 8 krijgt de school inzicht in aspecten van veiligheid, welbevinden, pesten en (vriendschaps)relaties. Er is veel aandacht voor groepsvormende activiteiten en er zijn duidelijke pleinregels.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Ark om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool De Ark gebruikt leerlingvragenlijsten van KiVa om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Ark?
Christelijke Basisschool De Ark gebruikt de methode KiVa voor sociaal-emotioneel leren.