Basisschool Sint Jozef
Schoolplein 2
2636 GB Schipluiden

Schoolweging

Schoolweging
27.39
Spreiding
6.38

De schoolweging van Sint Jozef Schipluiden is 27,39 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96.1% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school significant beter dan de landelijke ondergrens van 85%. Deze score benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau voor taal en rekenen wordt door 64.7% van de leerlingen gehaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50.1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een evenwichtige verdeling: 19.05% vmbo-b/k, 19.05% vmbo-(g)t, en 9.52% vwo. Opvallend is het relatief hoge aandeel gecombineerde adviezen zoals havo/vwo (14.29%), wat wijst op intensieve maatwerkbegeleiding. Vergeleken met vergelijkbare scholen (18.61% vwo) heeft Sint Jozef een bescheidener ambitieniveau, mogelijk gerelateerd aan de spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSint Jozef SchipluidenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het is voor de tijdige signalering van problemen bij leerlingen van belang dat er, naast de methodegebonden toetsen, ook methode-onafhankelijke, objectieve toetsen zijn. Bovendien kunnen we met dergelijke toetsen de kwaliteit van ons onderwijs meten en bewaken. Onze school heeft voor de Cito-toetsen gekozen. Hiermee kunnen wij de leerlingen volgen op het gebied van lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen gedurende de 8 jaar dat ze bij ons op school zitten. De Cito-toetsen worden 2 keer per jaar afgenomen (januari en juni). De resultaten geven van elke leerling een leerprofiel, dat wordt vergeleken met landelijke profielen. Ontwikkelt een kind zich overeenkomstig de verwachtingen, dan hoeft geen actie ondernomen te worden. Blijft een leerling achter, dan wordt geanalyseerd wat het problemen is en krijgt de leerling extra hulp aangeboden. Behaalt een leerling extreem goede resultaten, dan kan de basisstof versneld worden doorgewerkt en ontstaat er ruimte voor meer aanbod en meer verdieping in de leerstof. Het team en de medezeggenschapsraad bespreken twee keer per jaar de Cito-resultaten van de school en waar nodig wordt een verbetertraject afgesproken. Tijdens de oudergesprekken krijgen ouders inzicht in de ontwikkeling van hun kind. De leerkracht en de IB-er bespreken alle gegevens formeel bij de groepsbesprekingen (3x per jaar, na oktober, na de midden- en eindtoetsen van Cito). Tijdens de groepsbespreking komen aan de orde: - De ontwikkelingen van de groep als geheel(ook het leerkrachtgedrag) - De ontwikkeling van de subgroepen (1, 2 en 3) - De ontwikkeling van de individuele leerlingen De groepsbesprekingen worden geleid door de intern begeleider. Met betrekking tot de individuele leerlingen wordt bespreken waar en/of waarom de ontwikkelingen stagneert of floreert en wat de interventies (kunnen) zijn om de achterstand te verhelpen of de groei te behouden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (17.86%) ligt hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (11.81%). Tegelijkertijd scoort 60.71% van de leerlingen precies op adviesniveau, wat past bij de transparante communicatie over doorstroomverwachtingen die in het schoolprofiel wordt benadrukt.

Sociale ontwikkeling

Het pedagogisch klimaat is van groot belang op de ontwikkeling van een kind, vooral op de sociaal-emotionele ontwikkeling. De leerkracht is degene die het meeste invloed heeft op het pedagogisch klimaat in de klas

Relatie

Betrokkenheid

Veiligheid en acceptatie

Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Jozef voor sociale ontwikkeling?

De kwaliteitsindicatoren voor een goed pedagogisch klimaat bij Basisschool Sint Jozef zijn dat de leraren zorgen voor een ordelijke klas, positief en belangstellend met de leerlingen omgaan, zorgen voor interactie met en tussen de leerlingen, structuur bieden, zorgen voor veiligheid en de afgesproken regels en afspraken hanteren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sint Jozef om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Sint Jozef gebruikt Kijk! en Cito: Leerling in beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Sint Jozef?

Basisschool Sint Jozef gebruikt Een doos vol gevoelens, Kwink, Rots en water en Grip op de groep als methoden voor sociaal-emotioneel leren.