De Wiekslag - School met de Bijbel
Schoollaan 1
9626 ZA Schildwolde

Schoolweging

Schoolweging
28.92
Spreiding
4.9

De schoolweging van De Wiekslag Schildwolde is 28,92 , met een spreiding van 4,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,22% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school de landelijke norm (85%) én het vergelijkingsgemiddelde (95,88%). Dit laat zien dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt 62,96% voor het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1% en het vergelijkingsgemiddelde (57,79%). Dit onderstreept de effectieve focus op hogere onderwijsdoelen, met name voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 33,33% vmbo-(g)t en 25% vwo (vs. 16,45% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is een hoger percentage vwo-adviezen dan regionaal gebruikelijk, wat aansluit bij de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wiekslag SchildwoldeGemeente AmsterdamNederland
LIB174.31174.38175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We gebruiken het Leerling Volgsysteem (LVS) van Cito: 'Leerling in Beeld'. Leerling in beeld biedt nieuwe adaptieve toetsen voor de kernvakken, mogelijkheden voor het volgen van sociaal-emotioneel en executief, nieuwe rapportages met focus op groei en verdiepende instrumenten. We gebruiken deze toetsen om de leerontwikkeling van leerlingen te volgen en analyseren. Deze toetsen worden in januari en juni afgenomen. Elke groepsleerkracht maakt n.a.v. deze toetsen, observaties en andere gegevens een analyse van de groepsresultaten. We evalueren de resultaten in een gesprek met de intern begeleider en de directeur. Zij maken dan uiteindelijk de groepsanalyses en een schoolanalyse. Zo werken we planmatig aan het verbeteren van ons onderwijs. Op Vensters PO vindt u de link naar de gegevens van het afgelopen jaar. Om aan de landelijke leerplankaders (kerndoelen en referentieniveaus rekenen en taal) te voldoen, werken we met goede methodes die in hun aanbod hieraan voldoen. Daarnaast zijn alle leerkrachten geschoold in het geven van effectieve directe instructie. In de instructies stemmen we af op verschillen tussen leerlingen, door aandacht te hebben voor onderwijsbehoeften en leerlingkenmerken. De methodes die we gebruiken geven adviezen van hoe er differentiatie in het leerstofaanbod en de instructie plaats kan vinden. We signaleren en bespreken d.m.v. observaties, oudergesprekken, het leerlingvolgsysteem van CITO en Kanvas (het Kanjervolgsysteem) de onderwijsbehoeften van leerlingen op cognitief en sociaal-emotioneel gebied. Minimaal twee keer per jaar wordt dit met de IB'er besproken om zo de kinderen goed te kunnen volgen en de benodigde begeleiding te organiseren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (21,05%) ligt beduidend hoger dan landelijk (11,81%). Mogelijk houdt de school bij advisering rekening met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,92). De stabiele 73,68% op advies toont wel een realistische inschatting.

Sociale ontwikkeling

De sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen omvat het groeien van hun persoonlijke identiteit, het opbouwen van relaties met anderen en het omgaan met verwachtingen van hun omgeving. De meeste leerlingen komen met een ‘basispakket’ aan sociaal-emotionele vaardigheden vanuit thuis naar school. Binnen de school kunnen deze vaardigheden zich verder ontwikkelen in interactie met de leerkracht en klasgenoten. Deze vaardigheden hebben ook invloed op het cognitieve leren van kinderen en kunnen leiden tot verbeterde leerprestaties. Daarom vinden we het belangrijk dat ieder kind zich veilig, vertrouwd en gerespecteerd voelt. Vanuit ons geloof vertrouwen we op onze Heer en mogen we Zijn liefde ontvangen. Met deze basis willen wij voor elkaar zorgen, respecteren en liefhebben. Wij hebben ervoor gekozen om met de Kanjertraining te werken. Kernwaarden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust en wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. LEES MINDER

Wederzijds respect

Veiligheid

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van De Wiekslag - School met de Bijbel voor sociale ontwikkeling?

Aan het begin van ieder schooljaar besteedt De Wiekslag - School met de Bijbel gerichte aandacht aan positieve groepsvorming. De Kanjertraining wordt gebruikt in combinatie met werkwijzen uit ‘Grip op de groep’. Deze methoden zijn gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van kinderen. Door verhalen, gesprekken en oefeningen leren kinderen op een speelse manier gedrag te herkennen en verantwoordelijkheid te nemen. Elke week zijn er Kanjertraining-lessen om sociale vaardigheden te versterken en de leerlingen te begeleiden om de aanpak toe te passen in situaties buiten school. Het (anti)pestprotocol bevat informatie over de vertrouwenspersoon en de waarborging van veiligheid. De school gebruikt ook het volg- en adviessysteem Kanvas om te signaleren hoe kinderen zich voelen. Als er zorgen zijn, wordt dit met de ouders besproken. Het team wil deze sociale waarden uitdragen in de samenwerking en omgang. De school hanteert de volgende kanjerafspraken: We werken, helpen en vertrouwen elkaar, we doen mee en maken samen plezier, je mag leren om jezelf te zijn! Alle leerkrachten hebben de licentie om deze lessen te geven.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Wiekslag - School met de Bijbel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Wiekslag - School met de Bijbel gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Wiekslag - School met de Bijbel?

De Wiekslag - School met de Bijbel gebruikt De Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.