Openbare Basisschool de Kring
Beemdstraat 3
5482 HA Schijndel

Schoolweging

Schoolweging
25.15
Spreiding
6.37

De schoolweging van De Kring Schijndel is 25,15 , met een spreiding van 6,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,02% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt De Kring ruimschoots de inspectienorm van 85%. Deze score ligt zelfs 1,68% boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (97,34%), wat wijst op een effectieve basisondersteuning voor alle leerlingen, ongeacht achtergrond.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 64,71% een hoger percentage streefniveau dan de signaleringswaarde (56,2%). Dit betekent dat twee derde van de leerlingen een bovenmatig niveau bereikt voor taal en rekenen, wat de focus op maatwerk en talentontwikkeling onderstreept. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 66,85%, waarmee De Kring als ambitieus maar realistisch kan worden gekarakteriseerd.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op havo (33,33%) en vmbo-(g)t (33,33%), samen goed voor twee derde van de uitstroom. Het vwo-advies (16,67%) ligt iets onder het landelijk gemiddelde (18,61%), maar overtreft regionale cijfers (10,93% havo/vwo-combinaties). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (8,33% vmbo-b/k), passend bij de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Kring SchijndelGemeente AmsterdamNederland
LIB176.78177.1175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar nemen we de cito toetsen (begrijpend lezen, DMT, rekenen-wiskunde, spelling, taalverzorging (E6 en groep 7) af volgens onze toetskalender. Na de afname van de Midden en Eind toetsen wordt door de leerkrachten een groepsanalyse en leerlinganalyse gemaakt. Met deze groepsanalyses en leerlinganalyse worden twee keer per jaar deelteambrede groepsbesprekingen met IB en directie gehouden. De leerkracht(en) schrijven n.a.v. de groepsbespreking een groepsaanpak. In de groepsaanpak werken we met de zorgniveaus 1,2 en 3 (zie hieronder). De leerkracht stelt ieder half jaar een groepsaanpak op ahdv van de opbrengsten. In februari is de eerste evaluatie en aan het einde van het schooljaar is de overdracht naar de nieuwe groepsleerkracht. De intern begeleiders maken een schoolanalyse en leerjaaranalyse. Met behulp van deze analyses worden de sterke en zwakke kanten besproken en worden schoolbreed, deelteambreed of per groep. Er worden verbeteracties uitgezet, welke bij de volgende toetsing en groepsaanpak worden geëvalueerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een derde (33,33%) van de leerlingen presteert onder advies: een opvallend hoog percentage vergeleken met 11,81% landelijk. Dit kan samenhangen met de toenemende spreiding in de leerlingenpopulatie (6,37). Positief is dat 16,67% boven advies presteert, wat aansluit bij het adaptieve onderwijsbeleid beschreven in het schoolplan. De school hanteert een ‘dubbeladvies’-systeem om doorstroomkansen te optimaliseren.

Sociale ontwikkeling

Elk kind mag zijn wie hij of zij is. Samen met ons zet het kind, de leerling, de stappen die nodig zijn om zich competent te voelen en zelfvertrouwen te hebben. Als het kind zich durft te laten zien, kunnen wij het kind zoveel mogelijk geven wat het nodig heeft. Op zoek naar eigen talenten door met verschillende manieren van spelen en werkenkennis te maken, leren om te communiceren over wat het voelt, denkt en wil bereiken, eigenaar te worden van zijn product en proces. Daarnaast ervaart het kind dat de omgeving ruimte en gelegenheid biedt om te groeien, om samen stappen te zetten. Van nature zijn kinderen ondernemend en onderzoekend. Dat willen we stimuleren. LEES MINDER

Vertrouwen

Veiligheid

Rust en Wederzijds Respect

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Kring voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool de Kring hanteert de omgangsnormen van de Kanjertraining, waarin vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect centraal staan. Deze methodiek wordt gebruikt in de lessen van het educatief basiscentrum Icarus. Medewerkers spreken de kanjertaal en reguleren leerlinggedrag aan de hand van de petten die bij de lesmethode horen. Leerlingen leren sociale vaardigheden om zich in de maatschappij te kunnen redden.

Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool de Kring om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool de Kring gebruikt Kanvas en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Kring?

Openbare Basisschool de Kring maakt gebruik van Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.