
De resultaten van Basisschool 't Kwekkeveld in Schijndel
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool 't Kwekkeveld, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool 't Kwekkeveld bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool 't Kwekkeveld bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als signaleringswaarde, een standaard die geldt voor alle Nederlandse basisscholen. Bij Basisschool 't Kwekkeveld streven we ernaar dit niveau ruimschoots te overtreffen, wat onze inzet voor kwalitatief goed onderwijs onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Prestaties Streefniveau: Ambitieus Leren voor Alle Leerlingen
Het streefniveau bouwt voort op het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te leveren. Ons doel is dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit ambitieuze niveau bereikt aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor iedere school een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vast, gebaseerd op de schoolpopulatie. Deze waarde dient als richtlijn om de prestaties te evalueren en de onderwijskwaliteit te waarborgen. Bij Basisschool 't Kwekkeveld zetten we ons in om ook op dit hogere niveau uitstekende resultaten te behalen, wat de ontwikkeling van onze leerlingen ten goede komt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool 't Kwekkeveld?
In groep 7 van Basisschool 't Kwekkeveld bieden wij ouders en kinderen een waardevolle inkijk in de onderwijsontwikkeling. De groepsleerkracht(en) geven een richting aan, een 'kijkrichting', die gebaseerd is op brede observaties en eerdere resultaten. Deze richting is een levend concept, nog zonder definitief karakter, en wordt besproken in juni/juli met het oog op een realistische en open kijk. De kijkrichting wordt zorgvuldig bepaald door een analyse van de prestaties uit voorgaande leerjaren en de dagelijkse observaties van de leerkracht, inclusief kindgesprekken. Dit proces wordt afgestemd met de kwaliteitscoördinator en directie om een weloverwogen beeld te vormen. Voor groep 8 ligt de focus op de voorbereiding voor het vervolgonderwijs. In januari stellen de leerkrachten een voorlopig schooladvies op, dat na afstemming met de directie en kwaliteitscoördinator met ouders en kinderen wordt gedeeld. Dit officiële advies, dat ook op papier wordt meegegeven, houdt rekening met de kijkrichting uit groep 7, voorgaande schoolresultaten en de observaties van de leerkracht. Na de doorstroomtoets in februari, evalueren we eventuele afwijkingen van het schooladvies. Bij een verschil zoeken we direct contact met ouders voor een gezamenlijke aanpassing van het advies. In maart begeleiden we de aanmelding bij het voortgezet onderwijs en zorgen we voor een soepele overdracht via het LDOS-systeem, waarbij alle gegevens gedeeld worden met ouders en het vervolgonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Positieve Pedagogiek op Basisschool 't Kwekkeveld
Op Basisschool 't Kwekkeveld stimuleren we de sociale ontwikkeling van onze leerlingen door te werken volgens de principes van de positieve pedagoog, zoals beschreven door Ivo Mijland. Wij streven ernaar leerlingen te begeleiden vanuit autonomie, hen te leren leren, leven en kiezen. Een plezierig leerklimaat, waarin intrinsieke motivatie centraal staat, is essentieel voor succesvol onderwijs. Onze leerkrachten bouwen aan een prettige werkrelatie met de leerlingen. Dit doen zij door het tonen van hun eigen persoonlijkheid en, waar gepast, kwetsbaarheid. Dit nodigt leerlingen uit om ook van zichzelf te laten zien en bevordert een open communicatie. Wij stellen het kind centraal, luisteren naar hun motivatie en kijken zonder oordeel naar de situatie. Door leerlingen te zien en te horen, ontstaat er een positieve wisselwerking waarin zij onze vragen en opdrachten serieus nemen. Succesvolle pedagogen geven positieve aandacht en benoemen wat goed gaat, in plaats van enkel te focussen op problemen. Het is belangrijk de wereld te zien door de ogen van het kind, niet enkel door onze eigen ervaringen. We benaderen elke situatie met een open blik, zonder vooroordelen, en helpen leerlingen hun eigen oplossingen te vinden. Dit creëert een omgeving waarin leerlingen geloven in hun eigen kunnen en durven vragen om hulp. We vermijden de 'zie-je-wel-is'-mentaliteit en starten elk moment met een frisse blik, vol mogelijkheden. Door kansen centraal te stellen en belemmeringen te negeren, creëren we een positieve en stimulerende leeromgeving voor alle kinderen op 't Kwekkeveld.
Respectvol Omgaan
Samenwerken
Rust en Veiligheid Garanderen
Wat is de unieke aanpak van Basisschool 't Kwekkeveld voor sociale ontwikkeling?
Basisschool 't Kwekkeveld hanteert een proactieve benadering voor een veilige schoolomgeving met de Pedagogische Huisstijl 'Vier 't Geluk'. Dit zorgt voor rust en duidelijkheid, waarbij iedereen dezelfde afspraken volgt. Onze leerkrachten hanteren het principe 'Het kind is oké, het gedrag niet'. We focussen op zichtbaar leerkracht- en kindgedrag op de vier kerngebieden: respect, samenwerken, rust/sfeer en veiligheid. Dit gedrag is gedetailleerd beschreven voor de klas, gangen en buiten. Posters met het kindgedrag hangen in elke klas, en leerkrachtgedrag is terug te vinden in de klassenmap. De poster wordt wekelijks klassikaal besproken, waarbij een weekthema wordt gekozen en op het doelenbord wordt geplaatst. We monitoren continu het veiligheidsgevoel van de kinderen middels de Enquête Sociaal Emotioneel van LIB (Cito), individuele gesprekken en een laagdrempelig meldingssysteem bij de vertrouwenspersoon. Bij signalen van onveiligheid of groepsdynamiek, analyseren leerkrachten de situatie en bespreken deze met de kwaliteitscoördinator om passende interventies te bepalen.
Welke methoden gebruikt Basisschool 't Kwekkeveld voor het meten van sociale vooruitgang?
Basisschool 't Kwekkeveld meet sociale vooruitgang met behulp van de volgende registratievormen: * Sociaal Emotionele Vragenlijst * Mijn kleutergroep
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op deze basisschool?
Op Basisschool 't Kwekkeveld zetten we de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren in: * Pedagogische Huisstijl 'Vier 't Geluk'
Inspectierapport Basisschool 't Kwekkeveld: Kwaliteit van Ons Onderwijs
Op Basisschool 't Kwekkeveld in Schijndel streven we naar uitstekend basisonderwijs voor al onze 290 leerlingen. We hechten veel waarde aan transparantie en delen graag de bevindingen van de onderwijsinspectie. Ontdek hoe wij de kwaliteit van ons onderwijs continu waarborgen en verbeteren, met een focus op de ontwikkeling van elk kind.