
Schoolweging
De schoolweging van ’t Kwekkeveld is 31,64 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.18% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
54.36% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43.5%. Dit onderstreept de effectieve ondersteuning van cognitief sterke leerlingen, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een focus op gemengde/theoretische leerwegen: 30.77% vmbo-k/-(g)t en 21.15% vmbo-(g)t/havo. Het aandeel vwo-advies (7.69%) ligt weliswaar onder het regionaal gemiddelde (18.61%), maar de combinatie met havo/vwo-adviezen (9.62%) laat een ambitieuze doorstroom zien. Praktijkonderwijs (1.92%) blijft beperkt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Kwekkeveld | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.1 | 175.23 | 178.04 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We gebruiken Leerling In Beeld (LIB) van CITO als volgsysteem, om de voortgang op het gebied van resultaten van alle kinderen te volgen. Deze toetsen zijn methode onafhankelijk en worden 2x per jaar afgenomen vanaf groep 3 t/m midden groep 8. De resultaten worden verwerkt in een groepsanalyse en besproken met leerkracht en kwaliteitscoördinator (voorheen IB'er). Vanuit deze analyse worden er plannen gemaakt voor de begeleiding van de groep en individuele kinderen. In deze plannen zijn de groeps- en individuele doelen terug te vinden. Na 8 weken vindt er een tussenevaluatie plaats. Er wordt dan gekeken of de leerling op de goede weg zit. Doelen worden dan eventueel aangescherpt en/of er worden nieuwe doelen opgesteld. Om een analyse te maken gebruiken we het 4D-model van opbrengstgericht werken. De aanpak bestaat uit vier dimensies: data, duiden, doelen en doen. In de groepen 1-2 wordt het observatie- en registratiesysteem KIJK gebruikt. Het komende jaar onderzoeken we of 'KIJK' nog past bij de ontwikkelingen en visie van onze school of dat er een ander registratiesysteem wenselijk is.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
34.62% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25.27% landelijk), terwijl slechts 9.62% onder advies presteert. Deze cijfers onderstrepen de nauwkeurige advisering en de succesvolle aansluiting op het voortgezet onderwijs.
Sociale ontwikkeling
We werken volgens de zes eigenschappen van de positieve pedagoog, beschreven door Ivo Mijland van Ortho Consult. We willen leerlingen vanuit autonomie begeleiden in hun proces van leren leren, leren leven en leren kiezen. Op de eerste plaats is het belangrijk dat de leerkracht en de klas vanuit intrinsieke motivatie het gesprek aangaan. De leerlingen halen het meeste uit een lesdag, waarin vanuit een plezierig leerklimaat de les wordt ingericht. Er moet een plezierige werkrelatie zijn om tot succesvolle onderwijs te kunnen komen. Om bij dat wederzijdse plezier te komen, beschikken succesvolle pedagogen over de volgende zes eigenschappen: 1 Laat je kennen Een succesvolle pedagoog is bereid om ook te laten zien wie hij of zij is, behalve de meester of juf. Als je je leerlingen wilt leren kennen, is het van belang om ook jezelf bloot te durven stellen en ook je kwetsbaarheid te durven tonen wanneer dat passend is. Je nodigt leerlingen op die manier uit om ook iets van zichzelf te laten zien 2 Het kind centraal We hebben de neiging om onze eigen kennis en vaardigheden centraal te stellen. Waarom doe je niet/stop daarmee/doe normaal… zijn veelgehoorde zinnen. We stellen ons doel en ons vakmanschap voorop. We willen immers dat een leerling goede cijfers haalt, Hierdoor vergeten dat het in onze ogen ongewenste gedrag, gevoed wordt door een motivatie van de leerling. Als je de leerling centraal stelt, begin je met de situatie zoals die is, zonder oordeel. Als je de leerling(en) centraal stelt, voelen leerlingen zich gezien en gehoord. Dat zorgt in vrijwel alle situaties voor een wisselwerking, waarin de leerling ook jouw vragen en opdrachten serieus zal nemen. 3 Geef positieve aandacht Vanuit onze Calvinistische grondslag, hebben we de neiging om onze feedback te richten op het probleem. We geven aandacht aan wat we niet willen. Dat terwijl wetenschappelijk bewezen is dat je meer krijgt van wat je niet wilt, als je feedback geeft op wat je niet wilt. Succesvolle pedagogen benoemen dingen waar ze wél tevreden over zijn. Er gebeuren teveel mooie dingen op een dag, die de moeite waard zijn om er aandacht aan te schenken. 4 Zie de dingen niet zoals jij bent Vanuit onze eigen rugzak, beschouwen we elke situatie onbedoeld vanuit hoe we zelf zijn. We focussen ons dan op onze eigen koffer, terwijl de leerling vrijwel altijd een andere blik heeft op de situatie. We hebben de neiging om de ander te overtuigen dat er een negen getekend is, terwijl de leerling vanuit zijn positie een zes ziet. Onze overtuigingen zorgen ervoor dat we een gekleurd beeld hebben. Hoe je bijvoorbeeld reageert op pesten in de klas, wordt onbewust bepaald door wat er over pesten in jouw geschiedenisboekje staat geschreven. 5 Werk oplossingsgericht Veel leerkrachten denken oplossingsgericht te werken. Ze helpen de leerling zo snel mogelijk aan een oplossing, vanuit de overtuiging dat een goede leerkracht de ander helpt. Onze blik op oplossingsgericht gaat echter niet uit van de oplossing van de leerkracht, maar over de oplossingen van de leerlingen. Op deze manier werk je aan een onderwijsklimaat waarin leerlingen zich waardevolle deelnemer vinden aan het proces. De leerlingen gaan dan ervaren: ik kan het, ik kan het zelf en als ik het niet kan kan ik zelf hulpvragen stellen. 6 Wees geen zie-je-wel-ist Veel situaties mislukken omdat we de zie-je-wel kaart trekken nog voor het schooljaar begonnen is. Denk aan de leerkracht die een lastige groep krijgt toegewezen. Onbewust beschouwen we zo’n situatie met een mislukkingsgemotiveerde blik. Die blik kent drie levels. We zien voor de start al de beren op de weg (dat gaat met deze klas niet lukken). We wachten bij de start van het onderwijs op de beren (we wachten net zo lang tot de beer er is en zeggen dan zie-je-wel) en ten derde delen we de waargenomen beren met anderen. Wie de zie-je-wel-bril afzet start elk uur, elke dag, elke maand en elk schooljaar met een nieuwe beginsituatie waarin mogelijkheden en kansen centraal staan. LEES MINDER
Respect
Samen
Rust & Veiligheid
Wat is de werkwijze van Basisschool 't Kwekkeveld voor sociale ontwikkeling?
Basisschool 't Kwekkeveld werkt preventief aan een veilig klimaat voor alle kinderen en leerkrachten, door middel van de Pedagogische Huisstijl 'Vier 't geluk'. Er is rust in de school en iedereen houdt zich aan dezelfde afspraken. De manier waarop naar kinderen wordt gekeken is binnen het hele EBC hetzelfde. Leerkrachten denken in “Het kind is oké maar het gedrag niet”. Door het hele jaar heen wordt gemonitord of er voor de kinderen een veilig klimaat heerst. Mocht er een signaal zijn dat een kind niet lekker in zijn vel zit, zich niet veilig voelt, of er iets speelt in de groepsdynamiek wordt hier actie op gezet.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool 't Kwekkeveld om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool 't Kwekkeveld gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en 'Mijn kleutergroep' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool 't Kwekkeveld?
Basisschool 't Kwekkeveld maakt gebruik van de Pedagogische Huisstijl 'Vier 't Geluk' voor sociaal-emotioneel leren.