
Schoolweging
De schoolweging van De Regenboog - Schoolstraat is 28,43 , met een spreiding van 5,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,8% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit duidt op een sterke basiskwaliteit voor taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact op de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde. Dit benadrukt de uitdagingen binnen de leerlingenpopulatie, maar ook de effectiviteit van het maatwerkonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 21,3% vwo (iets boven regio: 18,6%) en 16,4% vmbo-(g)t/havo. Opvallend is de lage doorstroom naar praktijkonderwijs (0%), wat een bewuste keuze van het beleid reflecteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Regenboog - Schoolstraat | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om kinderen goed in hun ontwikkeling te kunnen volgen, is het nodig om leerprocessen vast te leggen. Binnen onze basisschool gebeurt dat op verschillende manieren. Bij de kleuters gebruiken we 'Mijn Kleutergroep', een leerlingvolgsysteem voor kleuters. Van elk kind wordt regelmatig bekeken en genoteerd wat hij of zij in een bepaalde tijd heeft geleerd. Natuurlijk worden deze gegevens met ouders besproken. In de groepen 3 tot en met 8 wordt het leerproces vastgelegd. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van leerlijnen en toetsen die horen bij de gebruikte werkwijzen. Twee keer per jaar is er een toetsweek. Om extra informatie te krijgen over het functioneren van de leerlingen maken alle leerlingen toetsen die niet-methodegebonden zijn (Cito-toetsen). De gegevens worden op kind-, groeps- en schoolniveau geanalyseerd. Hierbij maken wij gebruik van Leerling In Beeld. Kernvragen hierbij zijn: Op schoolniveau: zijn de gestelde ambities behaald? Op groepsniveau: bereikt de groep de gestelde tussen- en eind doelen als ze zich zo door ontwikkelen? Op leerlingniveau: bereikt de leerling zijn gestelde tussendoelen/ einddoelen als hij/zij zich in dit tempo door ontwikkelt? De gegevens worden breed geduid op de volgende punten: Klassenmanagement Pedagogisch handelen Didactisch handelen Leertijd Leerstofaanbod Leerkrachthandelen Leer- en werkklimaat Twee keer per jaar maakt het begeleidingsteam een analyse van de onderwijskundige ontwikkelingen bij ons op school. Hierbij worden de doelen die de inspectie stelt meegenomen en stellen we een aantal school specifieke doelen op. De volgende onderdelen worden bij deze analyse bekeken: AMN doorstroomtoets AMN Aansluiting PO-VO leerlingvolgsysteem (LOVS-CITO, LIB) Leerlingengewicht (om een vergelijking te kunnen maken met scholen uit dezelfde doelgroep) Groepsbesprekingen: percentages om in te zetten voor nieuwe ken- en stuurgetallen Doubleurs/versnellers Leerlingen met een ontwikkelingsperspectief, eigen leertraject (OPP) Aantal arrangementen Aantal verwijzingen Pestprotocol Medisch protocol Verlof onder schooltijd door externe bureaus Het doel is om inzicht te krijgen in een sterkte/zwakte analyse van ons onderwijs en te komen tot actiepunten die worden meegenomen in ons schoolplan en onze ambitieplannen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15,25% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%), maar 61% blijft op niveau. De school benadrukt in haar beleid vooral de lange termijnontwikkeling van leerlingen.
Sociale ontwikkeling
Onze school heeft een duidelijke pedagogische opdracht met een taak in de ontwikkeling van sociaal gedrag en besef van normen en waarden bij de leerlingen. Een taak die wordt gedeeld met de ouders en zo mogelijk met andere maatschappelijke omgevingen waarin kinderen zich bewegen. De leerlingen zelf hebben hierin een actieve rol, zodat wij kunnen spreken over verwerving van normen en waarden. Zo kunnen kinderen zich voorbereiden op de samenleving zoals die nu is en kunnen zij beelden ontwikkelen over hoe de samenleving zou moeten zijn en hoe zij een bijdrage kunnen leveren aan deze samenleving. Hierbij wordt gedacht aan: onderwijs over mensenrechten sociale ontwikkeling aanbieden van waarden en normen kennis maken met verschillende achtergronden en culturen van leeftijdgenoten verdraagzaamheid en afwijzen van onverdraagzaamheid afwijzen van discriminatie Op deze manier leren kinderen dat hun mening telt en dat zij zo in meer of mindere mate invloed kunnen uitoefenen op de wereld om hen heen. Wij willen een rijke leeromgeving inrichten met een goed pedagogisch klimaat waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen. Uitgangspunt in onze visie is dat de authenticiteit van ieder kind centraal staat. Ieder kind is uniek en heeft andere behoeften. Als school sluiten we aan bij de leerbehoeften van uw kind. In onze pedagogische aanpak leren we kinderen wendbaar en veerkrachtig met de verschillen om te gaan. Onze visie is mede gebaseerd op de pijlers van “De veilige school”. De basis van de veilige school is gelegen in een goed pedagogisch klimaat. LEES MINDER
Verwelkomend
Talenten worden er- en herkend
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool De Regenboog voor sociale ontwikkeling?
Op Basisschool De Regenboog wordt er gestreefd naar een verwelkomend pedagogisch klimaat, waarbij iedere betrokkene zich verbonden voelt met de school. De school hanteert een voortvarende aanpak om het potentieel van elke leerling te ontwikkelen en stimuleren. Vertrouwen tussen leerlingen, ouders en medewerkers is van essentieel belang voor een optimale leeromgeving. De school creëert een veilige plek voor iedereen, waarin iedereen zichzelf mag zijn en erbij hoort. Er is aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling en talentontwikkeling in een vertrouwde, positieve en uitdagende sfeer. De verbinding tussen kind, ouder en school is erg belangrijk. De school werkt met positieve gedragsverwachtingen, positieve feedback, herstelrecht bij conflicten, groepsgeluk en Rots en Water. De sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen wordt periodiek in kaart gebracht met behulp van vragenlijsten van Leerling in Beeld.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Regenboog gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Regenboog?
Basisschool De Regenboog gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Alles Kidzzz, Beter omgaan met jezelf en de ander, Een doos vol gevoelens, Kanjer trainingen, Omgaan met elkaar, Taakspel, Rots en Water en GroepsGeluk.