obs Het Kleurrijk
Frans Halsplein 33
3117 WE Schiedam

Schoolweging

Schoolweging
35.37
Spreiding
6.3

De schoolweging van Het Kleurrijk Schiedam is 35,37 , met een spreiding van 6,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het Kleurrijk behaalt met 95,24% een uitstekend resultaat voor het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Vergeleken met vergelijkbare scholen (92,97%) scoort de school bovengemiddeld. Dit onderstreept een sterke basiskwaliteit in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 52,38% behaalde streefniveaus overstijgt de school de eigen signaleringswaarde van 34,3% aanzienlijk. Ook ten opzichte van vergelijkbare scholen (47,56%) presteert Het Kleurrijk beter, wat wijst op effectief onderwijs voor hogere leerdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Als we kijken naar de schooladviezen dan valt op dat 60,7% van de leerlingen een havo- of vwo-advies krijgt, wat ruim boven het regionaal gemiddelde van 47,5% ligt. Daarnaast ontvangt 35,7% een vmbo-tl advies, wat aangeeft dat de school een brede doelgroep bedient met aandacht voor verschillende leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Kleurrijk SchiedamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar worden de opbrengsten (IEP, Parnassys Leerlijnen en Op School) geanalyseerd en geëvalueerd op school-, groeps- en leerlingniveau. Hierbij wordt kritisch naar ons eigen handelen gekeken: wat kan beter in ons handelen en aanbod. Hierdoor worden duurzaam verbeterpunten ingevoerd. Ook- of juist- tijdens de mondiale coronacrisis zijn observaties en resultaten geanalyseerd. Naar aanleiding van de analyse worden de verbeteracties op school-, groeps-, of bouwniveau besproken en vastgesteld. Tijdens een teamoverleg presenteren de leerteams aan elkaar bevindingen, analyse en verbeteracties. Naar aanleiding hiervan worden schoolbrede verbeteracties vastgesteld. Simpele interventies worden direct ingevoerd. Langduriger verbetertrajecten worden in ambities gevat, waar scholing onderdeel van kan zijn.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Als we naar de grafiek kijken zien we dat 41,18% van de leerlingen boven hun advies presteert, wat aanzienlijk hoger is dan het landelijk gemiddelde van 25,27%. Slechts 11,76% zit onder advies tegenover 11,81% landelijk. Dit duidt op een zorgvuldige en realistische advisering waarbij leerlingen vaak hun potentieel overtreffen.

Sociale ontwikkeling

Onze visie op sociaal emotioneel leren: Wij vinden het belangrijk dat kinderen in de 21ste eeuw, waar veel vrijheden zijn en weinig structuur, juíst veel structuur aangeboden krijgen. Onze kracht is het bieden van randvoorwaarden die nodig zijn om kinderen tot (sociaal en emotioneel) leren te brengen. Dat doen we niet door een poppenkast van activiteiten, maar door simpelweg duidelijkheid, stabiliteit en daarmee veiligheid te bieden. Deze visie is terug te zien in onze naamgeving en ons logo: De 8 lemniscaten van ons logo symboliseren de verbinding van het leren van groep 1 tot en met groep 8. Elk leerjaar is kleurrijk op zijn eigen manier. De lemniscaten zijn oneindig in verbinding te verlengen, zoals ook het (sociaal) leren oneindig door kan gaan na de basisschool. De naam Het Kleurrijk staat voor alle verschillende kinderen die bij ons op school zitten. Zij zijn allemaal anders en hebben allemaal hun eigen talenten. Dat maakt de school kleurrijk en uniek.?? Onze kernwaarden verbinding en leren zoals gesymboliseerd via ons logo komen merkbaar terug in de dagelijkse praktijk op school. We werken, spelen en leren met elkaar in een veilige omgeving, waar iedereen zichzelf mag zijn. LEES MINDER

Leren

Verbinding

Veiligheid

Wat is de werkwijze van obs Het Kleurrijk voor sociale ontwikkeling?

obs Het Kleurrijk staat voor een rustig en veilig pedagogisch klimaat. De school heeft een eigen werkwijze ontwikkeld om de veiligheid te waarborgen van groep 1 tot en met groep 8. Dit houdt in dat de kinderen routines aanleren en de school inspeelt op de behoeften. Vaste routines werken preventief. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gemonitord door middel van observaties en afstemming op de onderwijsbehoeften. Elk schooljaar starten kennismakingsgesprekken tussen leerkracht, ouder en kind. Twee keer per jaar vullen de leerkrachten de vragenlijst van 'Op School' in, en de leerlingen van de groepen 5 tot en met 8 vullen deze ook zelf in. De uitkomsten worden geanalyseerd en besproken door de leerkracht, intern begeleider en anti-pestcoördinator. De directeur neemt de analyse en verbeteracties mee in de analyse opbrengsten. Indien nodig wordt in samenspraak met leerling en ouders een specifieke aanpak samengesteld.

Welke registratievorm(en) gebruikt obs Het Kleurrijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

obs Het Kleurrijk gebruikt 'Op School' (Harry Janssen) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs Het Kleurrijk?

obs Het Kleurrijk gebruikt een zelf ontwikkeld programma voor sociaal-emotioneel leren.